Al 15 jaar de nieuwssite voor Genemuiden!
11 december 2017
Agenda
Zwolsche Adviesgroep 500

We zien ze vliegen (column Erik Driessen)

Geplaatst op: 20 september 2017

“Wie vliegt er wel eens?”, was de redelijk briljante openingsvraag van de presentatrice van dienst tijdens de informatiebijeenkomst over Lelystad Airport. Een meerderheid van de zaal stak de vinger op. Daarmee was meteen duidelijk dat de onrust over de vliegroutes een ‘not in my backyard’-geval is: we vliegen met z’n allen steeds meer, maar die vliegtuigen horen we liever niet over ons eigen huis komen. Iemand moet desondanks het bokje zijn en laat dat nou uitgerekend onze regio wezen.

Van de 25 uitgezochte mogelijke vliegroutes blijkt die over deze regio de beste. Dan worden volgens voormalig minister Hans Alders, die namens veel partijen de komst van grote jets op Lelystad voorbereidt, de meeste mensen ontzien. Dat die route wel precies over de dichtbevolkte Aa-Landen en Stadshagen gaat, leidde tot de nodige hoon in de zaal. “Op het oude land mogen vliegtuigen op minimaal 1800 meter hoogte vliegen, behalve vanaf Stadshagen: daar is 900 meter toegestaan”, zei Alders ook nog.

Hoe dat klinkt, kon het NLR uit Marknesse met een filmpje aantonen. Muisstil wachtte de zaal de komst van een Boeing 747 over de Milligerplas af. Die was vervolgens nauwelijks te horen. “Volksverlakkerij”, klonk het uit de zaal. “Een vliegtuig op 900 meter betekent rotherrie”, wist de vertegenwoordiger van de Stichting Hoog Overijssel. Iedereen ervaart het anders, zei Alders nog. Hoe de vliegtuigen straks klinken in bijvoorbeeld Zwolle, Kampen en Ens is prima te horen op deze site: http://www.alderstafellelystad.nl/waar-krijg-je-te-maken-met-geluidhinder.html

“Waarom weten we dit nu pas?”, vroegen sommige aanwezigen zich ook af. Vermoedelijk omdat ze al jarenlang geen krant lezen, de televisie en de radio hebben verkocht en nog niet zijn aangesloten op internet. Wie de komst van Lelystad Airport heeft gemist, heeft vermoedelijk geen enkel contact met de buitenwereld. Of is gewoon niet geïnteresseerd in de gevolgen voor deze regio. Opvallend genoeg zaten er dinsdag in ieder geval welgeteld nul vertegenwoordigers van de politiek in Zwartewaterland in de zaal.

Of Genemuiden zich echt zorgen moet maken? Die vraag is voor een leek ook na dinsdag nauwelijks te beantwoorden. We zien ze vliegen of we vliegen ze in de haren. Voorjaar 2019 weten we meer.

Gepubliceerd door Erik Driessen

5 thoughts on “We zien ze vliegen (column Erik Driessen)

  1. Roalt Aalmoes schreef:

    In een filmpje werd een Airbus A319 getoond. Een kleiner toestel dan een Boeing 747, die gezien de lengte van de landingsbaan ook niet kan landen op Lelystad airport.

  2. Margreet Bosma schreef:

    Vanuit het CDA was schaduwfractielid Rudi van Zandwijk aanwezig.

  3. Harrie Rietman schreef:

    Lawaai boven een woonwijk of boven de Weerribben, we hebben het allemaal veel liever niet. Maar dan zouden we inderdaad bereid moeten zijn met elkaar (veel) minder te vliegen. Die vlieglust zou je zeker een stuk kunnen intomen door voor het vliegen een eerlijke prijs te berekenen,dus inclusief belastingen en inclusief een vergoeding voor milieuschade. Voor € 29,= naar Barcelona, dat kan echt niet!!! Maar als we dan toch met elkaar willen vliegen, en ik vrees dat we dat ook in Genemuiden echt willen, is het niet redelijk de geluidsoverlast op anderen af te wentelen. Je zal maar in de Haarlemmermeer wonen, in Amstelveen of zoiets…. je betaalt de hoofdprijs voor een huis en dan krijg je de Kaagbaan er gratis bij… Ik weet niet of aanvliegroutes over Genemuiden voor de minste overlast zorgen, maar als dat is vastgesteld meen ik dat er ook weinig tegen het verdelen van geluidsoverlast valt in te brengen.

  4. Harrie Rietman schreef:

    Lawaa6boven een woonwijk of boven de weerribben, we hebben het allemaal veel liever niet. Maar dan zouden we inderdaad bereid moeten zijn met elkaar (veel) minder te vliegen. Die vlieglust zou je zeker een stuk kunnen intomen door voor het vliegen een eerlijke prijs te berekenen,dus inclusief belastingen en inclusief een vergoeding voor milieuschade. Voor € 29,= naar Barcelona, dat kan echt niet!!! Maar als we dan toch met elkaar willen vliegen, en ik vrees dat we dat ook in Genemuiden echt willen, is het niet redelijk de geluidsoverlast op anderen af te wentelen. Je zal maar in de Haarlemmermeer wonen, in Amstelveen of zoiets…. je betaalt de hoofdprijs voor een huis en dan krijg je de Kaagbaan er gratis bij… Ik weet niet of aanvliegroutes over Genemuiden voor de minste overlast zorgen, maar als dat is vastgesteld meen ik dat er ook weinig tegen het verdelen van geluidsoverlast valt in te brengen.

  5. KB schreef:

    We moeten met z’n allen de vliegmaatschappijen boycotten. Zij willen veel aan ons verdienen en daarbij de lucht vol CO2 blazen, een hoeveelheid waarbij de uitstoot van een vloot vrachtauto’s maar peanuts zijn. Daarom: alle gevlieg weg boven ons hoofd en anders moet iedereen die gaat vliegen minstens 20 % meer betalen. Al is alleen al voor de BTW en accijns op brandstof. Een beetje schreeuwen en protesteren helpt niet.
    Niet meer vliegen en anders ben je een huichelaar als je protesteert. punt.

Comments are closed.