Al 20 jaar de nieuwssite voor Genemuiden!
25 april 2024 t’ Olde Staduus
Agenda
Van Dijk Heftrucks (tijdelijk)

Pontpersoneel weet al wie nieuwe eigenaar wordt

Geplaatst op: 17 januari 2015

Charles Duizendstra. Foto: Erik Eenkhoorn

Charles Duizendstra zit al 28 jaar op de pont. Vijf verschillende werkgevers passeerden tot nu toe. “Eerst was het de Noordwesthoek, toen werd het DVM. Daarna werd het VEONN, toen Arriva en daarna Connexxion.” Ook bij de aanstaande ‘wisseling van de wacht’ gaat Duizendstra weer mee. “Wij blijven behouden.”

Voor het pontpersoneel geen onzekerheid, vertelt hij. “We weten ook al wie het is.” Wie dat is, mag hij nog niet vertellen. Even later vertelt hij dat het geen Genemuider bedrijf is. Wie de nieuwe eigenaar wordt, is pas over twee weken bekend. “De handtekening moet nog gezet worden.”

Connexxion kreeg, ook na claims, geen subsidie van de gemeente. “Eigenlijk is dat oneerlijk”, vindt Duizendstra. “Alle andere bedrijven kregen dat wel.” De gemeente heeft, volgens hem, in de hand gewerkt dat de prijzen omhoog gingen. “Als je de prijzen verhoogt, heb je sowieso minder klanten. Wat doe je dan? Dan moet je de prijzen nog hoger maken. En de gemeente zei ‘dat moet je dan maar doen’.”

Dat er nu een nieuwe exploitant komt, voelt dubbel voor de ‘pontbaas’. “Qua loon hadden we geen last met Connexxion. Maar misschien dat het onderhoud nu wel beter wordt, dat is afwachten.” Bepaald onderhoud moest het OV-bedrijf wel uitvoeren. “Dat zijn de regels. Maar binnen (op het dek, EK)? Zolang je er niet doorheen zakt is het goed.”

In de ‘stuurhut’ van de pont is een tellijst te vinden. Op zaterdag is die tellijst minder gevuld dan doordeweeks. “Doordeweeks heb je 180 scholieren op de pont. En nu heb je geen spitsuur. Normaal vervoeren we in de spits dertig auto’s in een halfuur”, vertelt Duizendstra.

In de tijd dat Connexxion de pont beheerde, zag Duizendstra het aantal klanten verminderen. Dat ligt echter niet alleen aan Connexxion. “De economie stagneerde. Dan heb je ook sowieso minder klanten.”

Dat de pont straks twee maanden meer op zondag gaat varen, maakt de machinist niks uit. “Het is goed voor de bewoners hier.” Dat de pont alsnog vier maanden stilligt op zondag, vormt volgens hem ook niet zo’n groot probleem. “Vroeger voeren we zomer en winter op zondag. Dan zat je die dag duimen te draaien. Er kwamen zes kerkgangers, die zette je over en twee uur later kon je weer zes kerkgangers overzetten.”

Niet alleen de vaarperiode voor de zondag wordt verruimd. Doordeweeks vaart de pont straks vanaf 6.00 uur in plaats van 6.15 uur. De bedoel is om ’s avonds, de laatste afvaart een kwartier later te laten plaatsvinden, om 22.00 uur. Voor automobilisten wordt een enkele vaart naar verwachting 50 cent goedkoper. De overige tarieven blijven gelijk.

Gepubliceerd door Enrico Kolk
Van Dijk Containers 500