Al 20 jaar de nieuwssite voor Genemuiden!
29 maart 2024 t’ Olde Staduus
Agenda
Van Dijk Heftrucks (tijdelijk)

Voices maakt indruk

Geplaatst op: 25 maart 2015

(door Niek Teune) Op 24 maart jongstleden vond het jaarlijkse passieconcert van CRK Voices plaats. Een nagenoeg volle kerk was getuige van een zeer indrukwekkend optreden van het koor en de ondersteunende musici. Het verhaal van Jezus’ kruisiging en opstanding werd zowel muzikaal opgedragen als verteld door middel van korte fragmenten uit de Bijbel.

‘Het passieconcert is sinds de oprichting van het koor een van de vaste onderdelen’, vertelt dirigent Jan Quintus Zwart. ‘Persoonlijk vind ik dat er meer diepgang en emotie in dit concert schuilt dan in het kerstconcert. Het lijdensverhaal van Jezus wordt vaak uitgedragen in gedragen stukken die meer doorgecomponeerd zijn. Kerstrepertoire is soms oppervlakkeriger’, aldus Zwart.

CRK Voices werd bijgestaan door violiste Chloë Elsenaar, Krista van den Esker op fluit, Jan Lenselink op piano, organist Ronald IJmker en vertelster Sanja van der Sluis. Samen namen zij het publiek mee door het lijdensevangelie aan de hand van een speciaal daarvoor samengesteld (nieuw) oratorium. Van de gezongen Engelse teksten stond in het programmaboekje een vertaling afgedrukt, zodat het verhaal voor de luisteraar goed te volgen was.

Nadat voorzitter Theo Ram de avond geopend had met een welkomstwoord en gemeenschappelijk gebed, stond Gezang 578 op het programma. Ronald IJmker zette goed in, waarna de coupletten afwisselend door mannen, vrouwen en beide geslachten samen gezongen werden. Het effect was prachtig. De bevlogen dirigent wist de hele zaal te inspireren met zijn dirigeerwerk.  Het ‘Kyrie Eleison’ wat volgde, was zo mogelijk nog indrukwekkender. Het werd doordringend doch gedragen gezongen door het koor. Menig bezoeker zal een rilling over de rug hebben voelen lopen. ‘Heer, wijs mij uw weg’ was het enige Nederlandstalige repertoire wat alleen door het koor ten gehore werd gebracht. Vleugelist Jan Lenselink wist zich hierbij te onderscheiden.

Na een zuiver muzikaal intermezzo, kwam de eigenlijke passiecantate aan bod. Afwisselend werden gedeelten uit Mattheüs, Zefanja, Lukas en Johannes door Sanja van der Sluis rustig en duidelijk voorgelezen. Het eerste stuk van de cantate was ‘Take my yoke upon you’. Het koor blonk uit in een perfecte samenwerking tussen de verschillende zangpartijen en zong ook een kort moment zonder muzikale begeleiding nog zeer zuiver. Het daaropvolgende ‘Convenant of the lamb’ werd uit volle borst gezongen. Een hoog volume werd gecombineerd met een hoog tempo, wat voor een unieke beleving zorgde.

‘For God so loved the world’ was een stuk waarbij de mannen het eerste couplet voor hun rekening namen. Het tweede couplet werd door de vrouwen gezongen, waarna het derde couplet voor gemeenschappelijke rekening was. Het werd zeer gedragen gezongen. ‘The promise of the kingdom’ was vergelijkbaar. Dit stuk begon met een rustige intro, waarbij piano, orgel, viool en dwarsfluit elkaar uitstekend aanvulden. De uitroeptekens aan het einde van de laatste twee zinnen kenden ook zeker hun waarde.

Na het zingen van  ‘Invitation to grace’ en ‘From an upper room’ , en het lezen van de bijbehorende stukken, was het tijd voor ‘Scenes from Gethsemane’. Het koor wist het op een dergelijke manier te brengen, dat het publiek de emotie van toen enigszins kon ervaren. Bij het daaropvolgend ‘Cry of the crucifixion’ wist men een ontzettend hoog muzikaal niveau te bereiken. Bij het zingen van het tweede en laatste couplet van dit stuk, waanden de luisteraars zich tussen de woedende menigte bij Pontius Pilatus.

Vervolgens werd ‘Tableau of sorrow’ aan de aanwezige menigte gepresenteerd. Vol eerbied en emotie werd er, al zingend, verteld wat er zich op Golgotha afspeelde. Na ‘Here is love’ werd ‘Piéta’ opgedragen. Het stuk was eerder opgenomen in het jubileumconcert van CRK Voices, dat in juni 2014 gehouden werd. Het koor wist met ‘Piéta’ opnieuw een gevoelige snaar bij het publiek te raken.

‘Contenplation of the cross’ vormde de afsluiting van de avond. Er ging zeer goed orgelspel van Ronald IJmker aan vooraf. Mannen en vrouwen wisten met een goede afwisseling een prachtig slotstuk te creëren, dat met ‘amen’ werd afgesloten. De zaal werd, op verzoek, in doodse stilte verlaten. Menig bezoeker zal geraakt zijn door de boodschap die CRK Voices op deze unieke manier heeft weten te verkondigen.

Foto’s: Erik Eenkhoorn

 

Gepubliceerd door Erik Driessen
Van Dijk Containers 500