Melk uit Mastenbroek is als champagne uit de Champagne-streek
Geplaatst op: 15 mei 2015
De veertig ondernemers die samenwerken in de Stichting in de IJsseldelta hebben grootse plannen. Ze willen een ‘sterk merk’ ontwikkelen met streekproducten. “Onze IJsseldelta is groen, onze melk wit, daar moeten we gewoon veel meer mee doen. Melk uit de IJsseldelta promoten als champagne uit de Champagnestreek”, zegt voorzitter Harry Bruins, zelf eigenaar van Erf 1 in de Mandjeswaard.
Volgens hem is zo’n gezamenlijk merk in het belang van de tuinders, boeren en andere bedrijven die hun producten ook nu al ver buiten de regio verkopen. Dat gebeurt echter anoniem. Gezamenlijk kunnen ze een sterk merk op de wereldmarkt vormen. De juiste ingrediënten daarvoor zijn er, denkt Bruins. “Onze koeien eten vooral gras van eigen bodem. We hebben voldoende water en zullen dus niet snel verdrogen. Dankzij deze sterke combinatie zijn onze producten veel voller van smaak.”
Stichting In de IJsseldelta is een samenwerkingsverband van diverse ondernemers in Nationaal Landschap IJsseldelta bestaande uit Polder Mastenbroek, Kampereiland, de Mandjeswaard, Polder de Pieper en Zuiderzeepolder, de gemeenten Zwolle, Kampen en Zwartewaterland met daarbinnen de dorpjes ‘s-Heerenbroek, Wilsum, Kamperzeedijk, Grafhorst en Zalk. De stichting richt zich op de vermarketing van producten met de nadrukkelijke verbinding met deze regio en werkt van daaruit nauw samen met organisaties die de recreatieve en toeristische activiteiten in Nationaal Landschap IJsseldelta vergroten.
Gepubliceerd door Erik Driessen