Al 20 jaar de nieuwssite voor Genemuiden!
29 maart 2024 t’ Olde Staduus
Agenda
Van Dijk Heftrucks (tijdelijk)

Elektrische trein in 2017 door Mastenbroek

Geplaatst op: 10 december 2015

In 2017 gaan er elektrische treinen door Mastenbroek. Zwolle, Kampen en Provincie hebben ProRail de opdracht gegeven om de elektrificatie van de Kamperlijn aan te besteden. Dit gebeurt volgende week. Naar verwachting is in het voorjaar van 2016 de aannemer voor deze klus bekend en zijn de werkzaamheden in het najaar van 2017 gereed.

Bij de elektrificatie van het spoortraject tussen Zwolle en Kampen gaat het onder andere om de aanleg van 200 bovenleidingmasten naast het spoor en ondergrondse leidingen naar twee nieuwe technische ruimten voor de stroomvoorziening van 1500 volt naar de bovenleiding. Met de elektrificatie van de Kamperlijn, waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden, bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten). Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit in het gebied tussen Zwolle en Kampen. Elektrische treinen zijn ook stiller en sneller.

Naast de elektrificatie van het spoor gaat ook de snelheid van de trein tussen Zwolle Stadshagen en Kampen omhoog van 100 naar 140 kilometer per uur. Om dit mogelijk te maken worden seinen verplaatst en een particuliere overweg in ‘s-Heerenbroek opgeheven. De inwoners van Stadshagen en Westenholte kunnen straks ook van de Kamperlijn gebruik maken door de bouw van het nieuwe station Zwolle Stadshagen ter hoogte van de Belvédèrelaan. Onder het nieuwe station komt een nieuwe onderdoorgang voor voetgangers, fietsers en autoverkeer als extra ontsluiting voor de wijk Stadshagen.

De reistijd met de trein tussen Zwolle en Kampen is tien minuten. Deze reistijd blijft gelijk ook met de tussenstop op het nieuwe station Stadshagen, doordat de snelheid van de trein omhoog gaat. Bij station Kampen wordt het perron langer en breder en komt er een nieuw plein voor het station voorzien van bankjes met uitzicht op de IJssel en Hanzestad Kampen. Gelijktijdig vernieuwt ProRail het spoor over een lengte van 13 kilometer. Het spoorgrind (ballast), de bielzen (dwarsliggers) en spoorstaven worden hierbij vervangen. Daarnaast worden de niet gebruikte sporen op het oude rangeerterrein in Kampen verwijderd.

 

Gepubliceerd door Erik Driessen
Van Dijk Containers 500