19 april 2024 t’ Olde Staduus

Genemuiden Actueel Jaaroverzicht (deel 1)

Geplaatst op: 24 december 2015

CDA-leider Buma in Genemuiden

Genemuiden Actueel zet in vier delen het afgelopen jaar op een rijtje. Vandaag het eerste kwartaal waarin er onder meer veel branden waren en er nogal wat perikelen bij Sportclub Genemuiden waren.

JANUARI

Na een rustige jaarwisseling hebben de hulpdiensten een drukke Nieuwjaarsdag. Aan de Ratelaar is een schoorsteenbrand en even later aan de Prins Willem Alexanderstraat een brandje in een tuin. Het blijkt de voorbode van een opvallende hoeveelheid brandjes aan het begin van het jaar, met de uitslaande brand in een schuur aan de Nijstad als grootste.

Voorzitter Willem van der Haar van Sportclub Genemuiden roept tijdens de Nieuwjaarsreceptie van de club op tot ‘verbinding’. Dit na een roerige periode binnen de club. Een week later besluit Van der Haar zelf op te stappen en zegt het bestuur het vertrouwen op in technisch verantwoordelijke Jacob van Dalfsen. Nog later wordt ook bekend dat ondanks die ontwikkeling ook trainer Hans van Dijkhuizen definitief het veld moet ruimen. Berry Halfwerk meldt ondertussen dat hij na het seizoen stopt.

Beter nieuws aan het Veer: er is een exploitant gevonden die het pontcontract van Connexxion wil overnemen. Niet veel later blijken dat de exploitanten van de veerdiensten bij Olst en Wijhe. De bezuinigingen zijn in het nieuws: bij de peuterspeelzalen vallen ontslagen en ook de zwembaden moeten flink inleveren. Op het Vogeleilanden zijn zeerarenden waargenomen. Versplein De Lange wint een prijs met stamppot. Keet de Kolk haalt weer eens het nieuws, nadat Johan Snel vaststelt dat er in de nacht van zaterdag op zondag om 05.30 uur nog mensen aanwezig zijn. De familie Duitman wint het jaarlijkse Triviant in d’ Overtoom

FEBRUARI

De dammers van O&O promoveren naar de hoofdklasse. Veel minder goed gaat het met Sportclub Genemuiden dat moet vechten om lijfsbehoud in de Topklasse. Berend van Lente treedt ondertussen toe tot het bestuur. Later in het jaar blijkt dat hij ook de nieuwe voorzitter wordt. Dat gebeurt echter pas diep in het najaar. Fytac viert feest vanwege de verbouwing.

Vanwege de gladheid gebeuren er twee ongevallen vlak na elkaar op de Kamperzeedijk. Auto’s glijden van de dijk, waarbij ook een fietser wordt geraakt. Harrie Rietman wordt de nieuwe voorzitter van de SCEG. Hij volgt Klasien Hoekman op die het wat rustiger aan wil gaan doen. Rainier Resokario raakt voor de tweede keer in zijn loopbaan zwaar geblesseerd. Eerst zegt de routinier dat hij stopt, maar op dat besluit komt hij enkele weken later terug.

De boerderij aan de Kromme steeg die al jarenlang het doelwit is van vandalisme wordt gesloopt. Er komt een bedrijf in.

MAART

Sportclub Genemuiden trekt alvast een spits aan voor het nieuwe seizoen: Stef van der Velden komt over van DETO. Enkele weken later maakt Genemuiden ook de komst van een nieuwe trainer bekend. Hennie in ’t Hof uit Schalkhaar moet de kar gaan trekken. Ook hij maakt het seizoen niet af, want in december ziet hij het na een reeks teleurstellende resultaten niet meer zitten. Genemuiden speelt in maart een bijzondere wedstrijd tegen de IJsselmeervogels: vanwege een blessuregolf treedt het met een piepjong team aan. In de verdediging staat de 15-jarige Matthias Breman, die overigens in de zomer naar PEC Zwolle verkast.

Een opvallende bijeenkomst in De Kaaihof: de complete landelijke CDA-top is daar aanwezig in verband met de provinciale verkiezingen. Ook landelijke voorman Buma geeft acte de presence. Juust treedt op met twee kopstukken. Wethouder Speksnijder schiet ondertussen de werkzaamheden aan de ‘oude Boni’ van start. Daarin komt vanaf de zomer een HEMA. Ook beginnen de werkzaamheden in het centrum. Dat krijgt een prachtige metamorfose. Ook het winkelbestand breidt maar uit. Zo opent onder meer kledingzaak Rebelz haar deuren.

Burgemeester Bilder werkt mee aan een 1-april grap van Genemuiden Actueel over woningbouw rond het Varkensgat, maar de grap lijkt uit en de burgemeester krijgt kritiek. De rechter komt tot vrijspraak in de zaak rond de branden bij rietondernemer Van Rees.

Sneeuw was er ook nog even in Genemuiden…

Gepubliceerd door Erik Driessen