Al 20 jaar de nieuwssite voor Genemuiden!
25 april 2024 t’ Olde Staduus
Agenda
Van Dijk Heftrucks (tijdelijk)

Van tapijtverkoper tot piloot

Geplaatst op: 10 april 2016

Herman Mateboer (rechts) tijdens Umme de Toafel. Foto Pieter Polman


Herman Mateboer bezocht ooit zijn oudere zus in Zuid-Afrika en raakte onderweg begeesterd door de magie van een vliegtuig. Dat zorgde ervoor dat hij zijn baan als vertegenwoordiger bij broer Johannes opzegde en begon aan een opleiding tot piloot. Na een lange periode bij Martinair zit hij nu bij Turkish Airlines. Mateboer was vrijdag ook te gast in Umme de Toafel.

Dat was een dag nadat Martinair aankondigde dat tientallen piloten hun baan kwijtraakten. “Dat is het zwartste scenario dat ik al in mijn hoofd had. Daarom ben ik vorig jaar verkast naar Turkije”, aldus Mateboer, die in het Europees-Aziatische land wat vooroordelen over boord heeft gegooid. “Als je in Nederland vrouwen met hoofddoeken zit, heb je toch bepaalde gedachtes. Daar betrap ik mezelf althans op. In Turkije had ik onlangs een gesprek met een moslim-collega. Dan merk je dat die net als iedereen vooral vrede wil. Hij is moslim, bidt, gaat naar de moskee, maar is buiten dat vooral voorstander van een seculier Turkije. Hij ziet een vermenging van godsdienst en regeren als heel gevaarlijk.”

Mateboer zit nu in Turkije, maar begon zijn vliegloopbaan in de Noordoostpolder. “Ja, bij de zweefvliegclub in Marknesse. En later ben ik in een opleiding in Miami gaan volgen. Dat was in een tijd dat er een groot tekort aan vliegers was, anders was ik misschien niet eens toegelaten. Later heb ik een tijd op een Caribisch eiland gewoond, waar ik vloog in een klein propellervliegtuig. Dat was een mooie tijd met bijzondere verhalen. Ik weet nog dat we een keer een lijkkist moesten vervoeren en dat de hele familie achterin zat. Mijn co-piloot kon daardoor niet meer in de cockpit komen. Die is uiteindelijk over die kist naar voren gekropen.”

Tussen opleiding en een baan zit overigens een groot gat. “Je moet eerst veel vlieguren maken. Maar die maak je pas als je een baan hebt. Dat is lastig. In Genemuiden probeert Jonathan Brouwer ook piloot te worden. Die kampt met hetzelfde. Voordat je een baan hebt, moet je ook veel tijd doorbrengen in een testruimte. Of ik daarin vaak gecrashed ben? Nee, geen één keer. Dat kan ook niet, want dan sta je meteen buiten en is je loopbaan voorbij.”

Mateboer vervoerde in zijn leven complete dierentuinen. Alles behalve giraffes en olifanten heeft hij aan boord gehad. “Paarden, leeuwen, lama’s en tientallen varkens. Man, wat een stank”, aldus Mateboer, die zo langzamerhand de hele wereld heeft gezien, maar desondanks vanuit zijn woonplaats Lelystad nog nauw contact heeft met Genemuiden. Al was het maar omdat zijn moeder in De Meente woont. “Wat de mooiste plek van de wereld is? Ecuador denk ik. Als je daar bovenin de Andes rondloopt….dat is zo ongelooflijk mooi. Het mooiste vliegveld? Ik denk Hong Kong. Daar land je zo dichtbij de bewoonde wereld, dat je vanuit de cockpit de merken op de bh’s die buiten drogen kunt lezen.”

 

Gepubliceerd door Erik Driessen
Van Dijk Containers 500