Al 15 jaar de nieuwssite voor Genemuiden!
18 september 2020
Agenda
Van Dijk Heftrucks (tijdelijk)

De teloorgang van de Ketting (ingezonden brief)

Geplaatst op: 4 augustus 2016

Voor de watersport is de prachtige vluchthaven de Ketting bij Genemuiden zo goed als gesloten. Slechts 6 ligplaatsen zijn sinds een paar weken weer beschikbaar in deze grote haven, maar ( zie foto) enige manoeuvreerruimte is er niet.

De Ketting is in de 1e helft van de 19e eeuw aangelegd om tolgelden voor het bevaren van het Zwolse Diep te kunnen incasseren.  Hiertoe werd vanuit de haven  een ketting gespannen over het Zwartewater. Zodoende werden ook de Sluziger schippers met schepen met weinig diepgang gedwongen tol te betalen. Dat heeft in die tijd geleid tot de nodige onrust.  In 1862 ging men pas over tot het betalen van tol op basis van diepgang van de schepen.

Deze haven was jarenlang een toevluchtsoord voor schepen uit de directe omgeving ( Zwartsluis, Hasselt, Zwolle, Kampen, Genemuiden), maar ook de watersporter  op doorreis naar Friesland maakte graag gebruik van deze vluchthaven. In de 90er jaren is de oude haven afgebroken en door Rijkswaterstaat zijn de beschoeiingen vernieuwd en zijn er afmeerpalen geslagen. Eindelijk was er een prima voorziening voor de watersporter die rustig van de natuur wil genieten en die niet altijd in een grote haven wil liggen.

Echter…. ergens in de 90er jaren werd de woning, direct grenzend aan de vluchthaven bewoond. Als je weet dat je direct naast een vluchthaven komt te wonen, dan kun je toch verwachten dat er soms wat reuring in zo’n haven ontstaat.  Soms stond er een radio te hard aan, of schreeuwden mensen te hard , of een aggregaat werd aangezet om de accu op te laden: allemaal zaken die af en toe gebeurden maar zeker geen regel waren.

De meeste lawaaioverlast werd veroorzaakt door de jeugd van Genemuiden die met kleine bootjes de paar 100 meter vanuit hun gemeentehaven naar de Ketting voeren. Dan was er veelal sprake van lawaaioverlast en de rotzooi aan blikjes en flesjes bleven achter op de wal.  Wat doet je dan als weldenkende burger? Juist, de belt de politie en je meldt de overlast.

Wat zegt echter de politie van de Gemeente Zwartewaterland: wij gaan hier niet meer op handhaven! In wat voor een wereld leven we? We handhaven niet meer? We melden lawaaioverlast en de politie komt met dit soort uitspraken. Onbegrijpelijk!

En dan Rijkswaterstaat: sinds de jaren 90 meer dan € 100.000 geïnvesteerd in een schitterende voorziening en die laat zich dan ringeloren door het slappe beleid van een gemeente die zegt niet meer te zullen handhaven bij lawaaioverlast? En om verdere discussie te voorkomen worden de afmeerpalen eruit gesloopt en wordt een hekwerk geplaatst, zodat de watersporter – op 6 plaatsen na – niet meer van deze faciliteit gebruik kan maken.

Kortom: omdat de gemeente niet wil handhaven op lawaaioverlast wordt de Ketting (zo goed als) gesloten. In de wijde omgeving van het Zwartewater en Zwartemeer is slechts 1 aanleghaven, buiten de verenigingshavens en gemeentelijke havens, beschikbaar.  Intriest dat weer een prachtige voorziening gesloten is.

Ruud Stiekema/ Zwolle

Gepubliceerd door Erik Driessen

One thought on “De teloorgang van de Ketting (ingezonden brief)

  1. F.Visscher schreef:

    Het is zeker intriest dat vluchthaven “de Ketting” zo aan banden wordt gelegd . Wij hebben als watersporters, zo’n 20 jaar, met veel plezier van de Ketting gebruik mogen maken.
    Het was ook een geliefde ontmoetingsplek voor de leden van onze vereniging, omdat deze haven ook met de zeilboot bereikbaar was ivm. De diepgang.
    Ik heb de overlast van dichtbij meegemaakt, en die overlast kwam niet van de passanten.
    De overlast kwam niet over het water, maar over de weg.
    Simpele en goedkope oplossing was geweest ” HET HEK OP SLOT”, geen toegang via de weg, alleen via het water met de boot, dan hadden nog honderden watersporters van vluchthaven ” de Ketting” kunnen genieten, ik vindt het heel jammer dat dit het eindresultaat is.

Comments are closed.

Van Dijk Containers 500