Al 15 jaar de nieuwssite voor Genemuiden!
1 oktober 2020
Agenda
Van Dijk Heftrucks (tijdelijk)

Kitsch & Koters: hobby groeit uit tot tienjarig jubileum

Geplaatst op: 9 september 2016

“Uit hobby geboren…”, glimlacht Harma Lubberts over de ontstaansgeschiedenis van Kitsch & Koters. De winkel op de hoek Kruisstraat en Nijstad viert haar tienjarig bestaan, maar dat die mijlpaal bereikt zou worden hadden Harma, dochter Nathalie en schoondochter Gerlinda bij de start nooit bedacht. “We wilden het gewoon proberen…”, zegt Nathalie.

Het was haar moeder die min of meer het startsein gaf voor de huidige zaak. “Ik maakte zelf sieraden en gaf ook af en toe workshops. Later kocht ik ook wel eens wat sieraden in en kwam er vraag naar sieradenparty’s. Ik deed dat allemaal gewoon vanuit ons huis aan de Tureluur.”

Toen Nathalie een partij babykleren kocht kwamen kitsch en koters al min of meer bij elkaar. “Eerst deden we dat ook vanuit huis, maar dat is uiteindelijk natuurlijk niet de bedoeling. Toen huurden we wat ruimte bij Top1Toys in. We begonnen in maart en in juni waren we eigenlijk alweer uit ons jasje gegroeid. De nieuwe wintercollectie hadden we daar nooit kwijt gekund…Als er een partij binnenkwam, stond de hele winkel vol”, glimlacht Nathalie.

En dus wat het razendsnel alweer tijd voor de volgende stap. Kitsch & Koters opende tien jaar geleden de huidige winkel in het centrum van Genemuiden. In een tijd waarin veel middenstanders het moeilijk hebben is dat ondertussen een hele periode. “Wij luisteren heel goed naar klanten en geven denk ik veel service”, zegt Harma. “Wij doen bijvoorbeeld niet moeilijk als mensen kleding mee naar huis willen nemen. Dan kunnen ze lekker op hun gemak kijken of de kleren passen.”

Met dat soort dienstverlening valt de slag met het internet ook te winnen, denkt Nathalie. “Een stofje wil je toch in de handen voelen en je wilt er zeker van zijn dat kleding past. Daar komt dan gezelligheid nog eens bij. Wij nemen de tijd voor een praatje met onze klanten.” Gerlinda: “En we hebben natuurlijk een uitgebreid assortiment, waaronder een groot aanbod aan babykleding, nog steeds sieraden, maar ook lifestyleproducten. Bovendien kun je bij ons terecht voor een kleine aankoop van een paar euro tot luxere en dus duurdere producten.”

En het assortiment wordt voortdurend onder de loep genomen en vernieuwd.  Nathalie: “We hebben nu bijvoorbeeld het nieuwe merk Billy Blush. En jonge meiden en jongens kunnen ook volop bij ons terecht. Misschien is dat nog wel wat minder bekend, maar jongeren tot achttien jaar kunnen leuke kleren bij ons vinden, bijvoorbeeld van Nik en Nik en Circle of Trust. Wij blijven wat dat betreft echt inspelen op wat de mensen zoeken.”

Het tienjarig jubileum wordt met verschillende activiteiten gevierd. De moeder/dochter-avond van vorige week was bijvoorbeeld een groot succes. “We legden die meiden echt in de watten en na afloop werden er professionele foto’s gemaakt. Op school werd er al over gesproken. Aan dat soort dingen merk je dat kinderen het leuk vinden om naar onze winkel te komen.”

Dat heeft vermoedelijk ook met het enthousiasme van de dames zelf te maken. Na tien jaar is de passie nog groot en dat stralen ze uit naar de klanten. Gerlinda: “Dat komt ook omdat we een heel goed team vormen. We vullen elkaar aan, ook bijvoorbeeld bij de inkoop van kleding. We hebben allemaal een net wat andere smaak en dat zorgt voor een mooie mix in de winkel. Dit vak is gewoon heel leuk. En ja, we praten in de familie natuurlijk veel over de winkel. Maar dat vind ik ook helemaal niet erg, want ik mag er nog steeds heel graag mee bezig zijn.”

Gepubliceerd door Erik Driessen
Van Dijk Containers 500