Al 15 jaar de nieuwssite voor Genemuiden!
18 september 2020
Agenda
Van Dijk Heftrucks (tijdelijk)

Active Creations blijft stappen zetten

Geplaatst op: 21 september 2016

Van de klassieke zolderkamer tot een voormalige kerk en mastenmakerij. Dat is het succesverhaal van Hans Winter en zijn Active Creations uit Zwartsluis. De ondernemer (31) zit nog lang niet stil. Active Creations zet sinds kort vol in op het leveren van ook de eindproducten zoals drukwerk, reclamematerialen en promotionele producten. “Wij nemen opdrachtgevers graag alles uit handen. Daarbij past deze stap”, zegt Winter.

“Wow…”, klinkt het vaak als bezoekers het pand aan de Mastenmakerstraat voor het eerst zien. Precies het effect dat Winter in gedachten had toen hij het gebouw kocht. “Ik zocht al jaren een pand dat creativiteit uitstraalt en waardoor jezelf geïnspireerd raakt. Dat kon ik in Zwartsluis niet vinden. Als een soort noodgreep kwam ik zelfs bijna op het bedrijventerrein terecht. Toen kwam plots deze oude kerk op mijn weg. De gemeente had er vage plannen mee, maar na jaren leegstand dacht ik dat ze er misschien wel vanaf wilden. Na een telefoontje was de zaak in no-time rond.”

Die kwalificatie geldt zeker niet voor de verbouwing die volgde. De ‘perfectionist’ Winter haalde zich nogal wat op de hals. “Ik ging de aannemer uithangen…”, glimlacht hij. “Letterlijk elke plank is door mijn handen gegaan. Ik weet precies waar elk schroefje in dit gebouw zit. Alles wilde ik weten en zelf regelen, terwijl het gewone werk natuurlijk gewoon doorging. Die verbouwing heeft me de nodige stress bezorgd, maar het resultaat mag er zijn…”

Driessen

En dus bivakkeren de dames en heren van Active Creations in een imposant pand. Een enorm contrast met de eerste werkplekken van Winter. Van de zolder verhuisde hij via de slaapkamer naar de voormalige boekhandel Driessen. En dat allemaal dankzij een grote liefde voor auto’s. “Als puber zat ik veel in de bibliotheek om autobladen te lezen. Die verslond ik. Op een gegeven moment bedacht ik me dat internet veel mogelijkheden zou bieden. Daarop kon je nog meer foto’s en informatie kwijt. Dat was de start van Autowereld.com. Niemand zag er aanvankelijk wat in, autobedrijven werkten nauwelijks mee. Internet stond ook nog in de kinderschoenen.”

De jongensblik van Winter bleek echter van het visionaire soort. Toen hij als 18-jarige was begonnen aan een economiestudie op Hogeschool Windesheim kreeg hij voor het eerst serieuze informatie over de bezoekersaantallen van zijn website. “Honderdduizend bezoekers per maand…ik wist niet wat ik zag. Toen bedacht ik mij dat de site wellicht mijn toekomst was. Ik maakte een afspraak met een advertentieverkoopbureau in Haarlem en dat hapte meteen toe. Me-teen. Toen heb ik in goed overleg met mijn ouders besloten dat ik mijn studie een jaar aan de kant zou schuiven. ‘Verdien ik er daarna geen boterham mee, dan pak ik de studie weer op’, zei ik. Drie maanden later schreef ik me definitief uit…”

Langzamerhand begonnen vrienden, kennissen en andere Sluzigers weet te krijgen van de uit de hand gelopen hobby van Winter. Dat betekende een volgende stap voor zijn bedrijf. “Ik ging steeds meer websites bouwen voor bedrijven en organisaties. Eerst puur ‘voor er bij’, maar later veel serieuzer. Toen de crisis in 2007 in aantocht was, begreep ik dat die de autobranche hard zou raken. Bovendien speelde de vergroening van de maatschappij een rol, waardoor de interesse in auto’s misschien minder wordt. Vandaar dat websitebouw steeds belangrijker werd.”

Volgende stap

En daaruit ontstond als vanzelfsprekend de volgende stap voor Active Creations. Ook daarbij speelde de hang naar perfectie een rol, zegt Winter. “Als webbouwer krijg je teksten, foto’s en logo’s binnen. Van al die ingrediënten moet je een smakelijk diner maken, maar vaak waren ze niet van goede kwaliteit. Of ze pasten niet bij een bedrijf. Dat laatste vind ik heel belangrijk: als je bedrijf kwaliteit wil uitstralen, moet je wel met een passend logo aan komen. Steeds vaker gingen we zelf teksten, foto’s en logo’s maken. Die ommezwaai viel redelijk samen met de verhuizing naar de Mastenmakersstraat. Klanten kunnen nu voor hun complete marketing en communicatie bij ons terecht. Wij zijn een externe marketingafdeling, zeg ik vaak: voor alle marketing schakel je ons in, maar heb je ons niet nodig, dan betaal je ook niets.”

Uit dat ‘totaalaanbod’ komt nu de meest recente stap voort. Active Creations zet weer een stap vooruit. “Als reclamebureau stuur je jouw werk naar drukkerijen of andere eindproducenten en die zorgen dat het bij jouw klant komt. Die stap kan er nog tussenuit, zodat we klanten echt van a tot z ondersteunen. We richten straks de bovenverdieping in als een soort van showroom”, zegt Winter, die daarbij de filosofie van het bedrijf niet uit het oog verliest. “Willen ondernemers pennen voor een beurs, dan stellen wij de vraag of dat nou wel het beste promotiemateriaal voor dat doel is. Het liefst komen wij zelf met een voorstel voor een relatiegeschenk. En als je dat niks vindt, krijg je natuurlijk je pennen”, geeft hij een voorbeeld.

Die ‘eigenwijzigheid’ is volgens hem de kracht van het bedrijf. “Wij durven door te vragen. De passie en ambitie van een ondernemer zijn cruciaal voor ons werk. Daarom willen we veel weten en een bedrijf én de doelgroepen echt kennen. Active Creations levert maatwerk en wil bedrijven helpen groeien. ‘Ga lekker aan de slag met je werk en wij vertellen de wereld hoe goed je bent’, zeg ik wel eens. Daarmee kunnen we bedrijven helpen groeien. Dat vind ik het mooiste aan dit vak: met je capaciteiten andere mensen verder helpen. Dat is waar wij goed in zijn. Die voldoening en het plezier in het vak zijn uiteindelijk veel belangrijker dan geld verdienen.”

Zwartsluis

En voldoening heeft Winter na al die jaren volop. Blasé is hij zeker nog niet. “Dan zou ik ook stoppen. In dit vak heb je een drive nodig. Bovendien hebben we nog genoeg te doen. We zouden graag meer klanten willen waarvoor we de complete marketing en communicatie doen. Het liefst hier uit de regio. Veel van onze klanten komen uit Zwartsluis of uit de directe omgeving. Dat vind ik ook het mooiste. Je spreekt dezelfde taal, weet hoe de cultuur is en snapt hoe ondernemers denken.”

“We zijn veel meer dan die webbouwer…”, zegt Winter op het einde van het gesprek. “Zo zijn we begonnen en veel mensen denken dat we nog steeds vooral webbouwer zijn. Maar je kunt bij ons voor alle marketing en communicatie terecht. Of het nu gaat om briefpapier, een folder, promotionele producten, vlaggen, gevelreclame of beursproducten. Je noemt het maar en wij regelen het.”

Kijk voor meer informatie op www.activecreations.nl

Gepubliceerd door Erik Driessen
Van Dijk Containers 500