Al 20 jaar de nieuwssite voor Genemuiden!
25 april 2024 t’ Olde Staduus
Agenda
Van Dijk Heftrucks (tijdelijk)

Hebo over hele wereld actief

Geplaatst op: 25 november 2016

Van schaatsen slijpen tot een walvis van de spits van een schip halen. Henk Bonsink begon in 1989 met lokale klussen en zag zijn bedrijf Hebo uitgroeien tot een maritiem bedrijf dat in de hele wereld voor moeilijke klussen wordt opgetrommeld. Bonsink vertelde vrijdag zijn verhaal aan de bewoners van De Schans. “De meeste Sluzigers hebben geen idee wat wij doen…”, zegt hij na afloop.

‘HEndrik BOnsink…zo moeilijk is t’niet”, zegt Bonsink aan het begin van zijn verhaal om de bedrijfsnaam te verklaren. Met die eenvoud is zijn bedrijf een eind gekomen. Hard werken, logisch nadenken en op het oog simpele oplossingen bedenken voor ingewikkelde materie lijken de succesfactoren van Hebo. Bonsink rolde daar langzamerhand in. “Ik heb eerst 12,5 jaar als ambtenaar bij Rijkswaterstaat gewerkt. Dat was een prachtige baan. Na 12,5 jaar en twee dagen, dan kreeg ik namelijk een bonus mee, besloot ik samen met mijn vrouw voor mezelf te beginnen. Als dat op niets zou uitlopen, kon ik na een half jaar terug naar Rijkswaterstaat. Met opzet kozen we voor een start in de winter. Als je die doorkomt, red je het in de zomer ook wel, dacht ik.”

Bonsink nam die eerst winter alle klussen aan waarvoor de telefoon rinkelde. “Schaatsenslijpen, gras maaien, alles wat maar voor handen was. Ik ging overal heen waar een probleem was. Los je iets goed op, dan kun je een nette factuur sturen. Mensen zijn blij met je en betalen graag. Die filosofie zit nog steeds in de vezels van ons bedrijf. Al is het ondertussen aardig uit de hand gelopen…we hebben momenteel 94 mensen in dienst en vestigingen in onder meer Moerdijk, Lelystad, Rotterdam en sinds kort ook Hamburg.”

Zwartsluis is nog steeds het hoofdkantoor. En dat moet ook altijd zo blijven, als het aan Bonsink ligt. “Het meeste werk hebben we in Rotterdam, maar ik vind het belangrijk om werkgelegenheid deze kant op te halen. In deze streek wonen goede werknemers die graag hard werken. Ze komen uit de hele regio. Wij hebben bijvoorbeeld ook twintig Urkers in dienst.”

En daarmee voert Hebo enorme en soms absurde projecten uit. Het specialisme van de Bonsinks groeide steeds verder. Hebo is bijvoorbeeld op het gebied van oliebestrijding het grootste bedrijf van Europa. “In de begintijd monteerde ik een paar pijpen met een stofzuiger aan een roeiboot. Daarmee kon ik olie van het water halen. Dat principe hanteren we in feite nog steeds op onze moderne systemen. Wij zijn de enige die deze techniek toepassen. Met deze vorm van calamiteitenbestrijding werken we onder meer voor de gemeente Rotterdam. Ook zijn we verantwoordelijk voor Zuid-Holland, Zeeland en het IJsselmeer. Met Rotterdam hebben we ook een contract voor het voortdurend op diepte houden van de haven.”

Minimaal net zo belangrijk zijn de andere vormen van maritieme service. Hebo vaart de hele wereld over om problemen op te lossen. De berging van de enorme kraan in Alphen aan de Rijn en de Kamper Kogge zijn bekend, maar Bonsink liet in De Schans een indrukwekkend aantal andere projecten zien. “Dit is een brug met een lengte van 230 meter die wij met drie pontons op de juiste plek hebben gelegd”, klinkt het dan bijvoorbeeld, waarna de volgende dia een door een ontploffing verwoeste tanker laat zien. Of een enorme walvis die op de spits van een schip de Rotterdamse haven is ingebracht. Aan Hebo de taak om het gevaarte er vanaf te halen. Tien ton aan vlees verwijderde het bedrijf.

Bijzonder is ook het verhaal van de klipper van Adelaide. Een schip uit de 17e eeuw waarmee Engeland landgenoten, vaak niet van onbesproken gedrag, naar Australië bracht voor een nieuwe toekomst. “Het schip heeft 23 van die transporten gedaan. Uiteindelijk strandde het voor de kust van Schotland. Daar lag het sindsdien in de modder. Wij kregen de opdracht om het daaruit te halen en hebben ook voor het transport naar Australië gezorgd. Uiteindelijk moet het nog naar een museum.”

Vervoer van reusachtige vaartuigen of andere zaken die over het water moeten worden getransporteerd, is ook een specialisme van Hebo. In de regio werkt het bijvoorbeeld voor bedrijven uit Genemuiden, Zwartsluis en Vollenhove. “Voor Royal Huisman hebben we destijds het transport van de Athena gedaan, het grootste zeiljacht dat ze daar ooit hebben gebouwd. Daarvoor moest bijvoorbeeld de brug in Vollenhove worden aangepast. Van dat hele project hebben wij de coördinatie gedaan. Daar hebben we in totaal 3,5 jaar gewerkt. Zelf houden we van snel werken, maar dat kan niet altijd. De berging van de Kamper Kogge heeft vijf maanden geduurd, omdat de archeologen natuurlijk heel voorzichtig wilden zijn. Het gekke is: als je daar twee maanden aan werkt, ga je het nog leuk vinden ook.”

Ondanks al die grote projecten, is Hebo ook nog 24 uur per dag bereikbaar voor calamiteiten of andere zaken die terstond moeten worden opgelost. Dan rukt het bedrijf meteen uit. “Wij hebben continue zes man beschikbaar. Ik snap soms ook niet waar we ze vandaan halen, maar het lukt altijd. We werken natuurlijk ook met veel ZZP’ers uit onder meer Zwartsluis samen.”

Ondertussen blijft het bedrijf groeien. Komend jaar neemt het de Hebo Lift 2 in gebruik. 55 meter lang en 83 breed met daarop grote kranen. Weer geschikt voor nieuwe projecten. Henk Bonsink is daar zelf nog nauw bij betrokken, ondanks dat de volgende generatie inmiddels ook aan het roer staat. “Bedoeling is dat ik wat meer tijd heb om ’s ochtends ook eens op mijn gemak de krant te lezen…maar daar komt het eigenlijk maar weinig van”, zegt hij met een glimlach. Een levenswerk laat je niet zomaar los.

In januari vertelt Bonsink zijn bedrijfsverhaal ook tijdens het Winterkwartier in De Sluuspoort. Een aanrader voor liefhebbers van ondernemen én mooie verhalen. “Zo vaak vertel ik ze ook niet, want mensen geloven ze toch niet”, lacht Bonsink.

Gepubliceerd door Erik Driessen
Van Dijk Containers 500