Al 15 jaar de nieuwssite voor Genemuiden!
25 september 2020
Agenda
Van Dijk Heftrucks (tijdelijk)

‘Systeem kerstpakkettenmarkt werkt’

Geplaatst op: 12 december 2016

Tekst en foto's: Enrico Kolk

“Dit jaar moest het anders, mensen gaan niet acht jaar op dezelfde markt staan”, vindt Arianne van der Vinne. De kerstpakkettenmarkt in de Kaaihof heeft dit jaar daarom een andere uitstraling. Kraampjes zijn opgebouwd rondom het thema ‘vintage’. Een uitgelezen kans voor nieuwe deelnemer Jan Pleijsier om zich te profileren.

Zo komt een deel van de aankleding daar uit de winkel. “Er staat een fiets buiten, die komt bij ons vandaan”, vertelt Wita Kruger van Jan Pleijsier, wat een inspiratiebron was voor de markt. “We zien hier wel veel mannen”, zegt ze al snel na het begin van de markt. “Die moeten we maar even laten weten dat ze hier ook cadeaubonnen kunnen krijgen voor hun vrouw. Want die maken het toch meestal wel gezellig in huis.”

Jan Pleijsier is een van de drie nieuwe deelnemers aan de kerstpakkettenmarkt. “We willen wel roulatie houden”, vindt Van der Vinne. “Nu is er een foodplein, en daaromheen hebben we de andere kramen opgebouwd.  En allemaal hebben we jute en houten kistjes in onze kramen verwerkt.” Niet bij alle kramen werkt dat. Zoals die van haarzelf, de Blokker-kraam: “Wij hebben stapelbare goederen.”

Waar de vintage wel tot z’n recht komt is bij Koos Dijkstra van de Read Shop, die de Quote500 in een kistje gelegd heeft. Bestseller ‘Judas’ van Astrid Holleeder ontbreekt niet op zijn tafel. “Ik verwacht dat die op gaat. Maar ook Cruijff en Gijp gaan hard lopen – Genemuidenaren houden van voetbal.” Het boek dat dit jaar de NS-publieksprijs won, het dagboek van Hendrik Groen, is ook te krijgen bij hem. “Die is hartstikke leuk, wij zijn zelfs lid van zijn fanclub.”

Een heel andere fanclub heeft Harold van Dalfsen, uitbater van de Kaaihof, maar nu beheerder van ‘zijn’ Buitenbosch-stand. “Hier zie je de kleinere dingen: het borrelgebeuren, een advokeutien en dat soort dingen. Voor ons is het de vierde keer dat we hier staan, en dat gaat steeds beter. Je kunt nu afstemmen op wat de mensen willen, wat ze vorig jaar hadden, dat willen ze misschien dit jaar ook weer.”

Iets wat elk jaar weer anders is, zijn de verpakkingen. Dit jaar is ook die vintage: “We willen het wel duurzaam houden”, zegt André Feenstra. Hij deelt ze uit bij de ingang. Dat is ook meteen de uitgang: “Je ziet mensen hier tevreden weggaan. Dan is het wat mij betreft weer geslaagd. En het systeem werkt dus.”

Dat blijkt, want met 30 bedrijven is het dit jaar weer drukker dan voorgaande jaren. Zo’n 475 mensen halen dit jaar hun kerstpakket op de markt.

Gepubliceerd door Enrico Kolk
Van Dijk Containers 500