Al 20 jaar de nieuwssite voor Genemuiden!
29 maart 2024 t’ Olde Staduus
Agenda
Van Dijk Heftrucks (tijdelijk)

Tagweg blijkt een weg vol hobbels

Geplaatst op: 20 september 2019

De rondweg bij Tag in twee varianten. De rode zou 5,2 miljoen euro kosten, de groene 2,6 miljoen.

“Waarom beslissen wij over een weg van iemand anders?”, vraagt Eelko Felix donderdagavond. De gemeenteraad wordt geïnformeerd over mogelijke opties rondom de Tagweg en de huidige stand van zaken. Die blijkt niet duidelijk. Wie juridisch aansprakelijk is, dat is niet bekend.

De ambtenaar van het dossier meldt dat dat spannend is. Projectontwikkelaar Heutink is officieel eigenaar van de weg (en de wijk), maar de gemeente zou aansprakelijk kunnen zijn vanwege de openbaarheid. Dat heeft wel weer te maken met de tijd die de weg er ligt. “En met de jaartallen wordt het spannend wie er dan aansprakelijk is.”

Los daarvan blijft de Tagweg een problematische weg. Het befaamde plan-Breman, een rondweg aanleggen buiten de wijk om, blijkt een lastige optie. De Tagweg zou dan een ‘knip’ moeten krijgen, zodat dat geen sluiproute wordt. Ook zou het aanleggen van de weg, zonder bijkomende kosten als grondaankoop, 2,6 miljoen euro gaan kosten.

Wijkbewoners, die zich verzameld hebben als burgerinitiatief ‘de Juiste weg’, drongen door middel van een flyer donderdagavond aan op een snelle oplossing, om (fatale) ongevallen te voorkomen. Zij willen dat er vóór 1 oktober campingdrempels aangelegd worden op de weg. Of de gemeente of de projectontwikkelaar dat moet doen en betalen, is niet bekend. Ook willen de bewoners een alternatief plan voordat het bouwen op Tag-West een nieuwe fase ingaat. Ook daar blijkt het zeggenschap over de weg een hobbel.

Mente Bonestroo, verkeersdeskundig ambtenaar, legt uit dat een rondweg, waarvoor de bewoners al jaren pleiten, niet de meest praktische optie is. Niet alleen vanwege de kosten, maar ook vanwege de hoeveelheid verkeer die er over de weg komt. Er zijn tellingen gedaan op 8 november 2018, waaruit bleek dat de weg aangelegd zou worden voor 1.500 tot 2.000 voertuigen per dag. Dat zou de kosten voor zo’n weg niet rechtvaardigen.

Wel stelt hij dat de huidige Tagweg uitnodigt tot (te) hard rijden. De weg is 7,5 meter breed en dat is bijna het dubbele van een rijstrook op de snelweg. Wel is de staat van de weg niet optimaal. De huidige weg is formeel een bouwweg (en blijft dat mogelijk ook nog voor langere tijd). Het asfalt en de fundering is zeer slecht: dat komt ook door slechte zettingsgevoelige ondergrond.

Hoe het nu verder moet met de Tagweg, daar mag de raad over beslissen bij het vaststellen van een nieuw bestemmingsplan in de volgende fase van Tag-West. Bonestroo: “Wij kunnen van alles vinden, maar we moeten toch met de ontwikkelaar om tafel. Ook als we de wens van het burgerinitiatief willen respecteren.”

Gepubliceerd door Enrico Kolk
Van Dijk Containers 500