23 april 2024 t’ Olde Staduus

Genemuiden Actueel jaaroverzicht 2020 deel 2/4

Geplaatst op: 26 december 2020

Bevrijdingsdag begon triest: aan de Kamperzeedijk ging een boerderij in vlammen op.

Genemuiden Actueel neemt in vier delen het jaar 2020 door. Een jaar waarin het woord corona vanaf maart het nieuws beheerste, maar ook nog tal van andere bijzondere dingen gebeurden. Vandaag deel 2 met het nieuws van april, mei en juni.

Begin april zat Zwartewaterland middenin de eerste golf. 6 april bleek een inktzwarte dag, tien mensen uit Zwartewaterland kwamen aan het virus te overlijden. ‘Daar Juicht Een Toon’ zorgde met Pasen voor verbinding, veel mensen zongen dit lied op eerste paasdag in de deuropening. Verder deed zich een vreemde situatie voor in het Zwarte Water: er zwom een zeehond. Koningsdag zag er ook bijzonder uit, geen aubade maar de Koningsrit: een puzzeltocht per auto door de gemeente. De brommers bleven ook op stal staan, echter werden tijdens Koningsnacht wel enkele boetes uitgedeeld omdat het samenscholingsverbod genegeerd werd. Om 10.00 uur klonk door veel straten het Wilhelmus.

Ook 4 en 5 mei beleefden we anders. Burgemeester Bilder legde tijdens de herdenking samen met vertegenwoordigers van de Oranjevereniging, de Stichting Herdenking Joods Leven Zwartewaterland en de Oud-Indiëgangers kransen bij het oorlogsmonument in het Springerpark. “Laten we hopen dat dit eenmalig is”, zei Bilder over de historische kranslegging in coronatijd. De daaropvolgende dag, Bevrijdingsdag, liep uit op een ramp voor familie van de Kamperzeedijk: hun boerderij ging in vlammen op. Al snel werd een doneeractie opgezet. Ondertussen werd bekend dat de Blokker in het najaar zou vertrekken uit Genemuiden. De leden van Stereo gaven hun dirigent een cheque van een supermarkt, Harm Hoeve liep namelijk veel inkomsten mis. 15 mei was een vreugdevolle dag in De Meente: corona was verdwenen uit het woonzorgcentrum.

Begin juni werd aan de Kamperzeedijk een nieuwe camping geopend. De eerste vakantiegangers konden afreizen naar het Havenplein, daar presenteerde Timmerman de Hollandse Nieuwe van 2020. Staatsecretaris Mona Keijzer kwam op bezoek bij Betap. “Ja? Gewoon zo even hier?”, merkte de Volendamse Keijzer toen ze hoorde dat Genemuiden tot de drie grootste tapijtsteden ter wereld behoort. Gerralt van Dijk nam ‘Zin’ over. In het pand werd de afgelopen jaren door de familie Eggen het Grand Café Zin gerund, een lunchroom in samenwerking met Philadelphia. Eind juni nam Gerralt van Dijk, eigenaar van D’IJsko en Van Dijk Cateringservice, het huurcontract van het pand over. Verder kreeg Zwartewaterland de eerste tattooshop, deze werd geopend in Hasselt. De laatste dag van juni was schrikbarend voor een Genemuider familie: hun woning werd beschoten. De verdachte werd diezelfde nacht op het Zwarte Water aangehouden.

Tot zover deel 2, volgende week leest u deel 3 en 4. Het eerste deel gemist? Lees het hier terug.

Gepubliceerd door Robert Jansema