23 april 2024 t’ Olde Staduus

Gaellemuniger jaaroverzicht: dit gebeurde in 2022

Geplaatst op: 26 december 2022

De brand bij Van Dijk in juli 2022 - Foto: John Poot

Met nog een kleine week te gaan tot de jaarwisseling, maakt de redactie de balans op over 2022. Wat gebeurde er zoal in het afgelopen jaar? We hebben de stand van zaken voor u op een rijtje gezet!

In januari zaten we nog volop in de sleur van de pandemie. Helma Last besloot de deuren van d’Olde Stempel open te gooien en dat besluit kon rekenen op veel steun. De raad stuurde een brief naar Rutte waarin men schreef dat de lockdown van destijds niet meer was uit te leggen. In februari introduceerde vishandel Timmerman een gloednieuwe viswagen én een vismuur. De pandemie raakte op zijn retour en kerken liepen weer vol.

Maart stond in het teken van de oorlog in Oekraïne: de familie Ploeg en tal van vrijwilligers vingen vluchtelingen op waarvan er nog altijd veel in Genemuiden verblijven. Bennie Brouwer kwam met het initiatief van de patatkraam en de opvang aan de Kamperzeedijk werd geopend. De SGP won de lokale verkiezingen. In maart opende Williane Hoeden de deuren aan de Langestraat en werd de pontramp herdacht.

In de Kaaihof werd begin april ruim 60.000 euro opgehaald voor oorlogsslachtoffers middels een grote veiling. Koningsdag werd weer ouderwets gevierd met de brommernacht, optocht en aubade. In mei werd in de gemeente een wolf gespot en kondigden Herman en Alie hun afscheid aan bij Schippers Welvaren. De honderdduizendste Genemuider maaltijd werd ondertussen in Oekraïne uitgedeeld.

In juni trok de zaak tussen de Betap-broers veel aandacht. In het Zwarte Meer gebeurde een drama: twee mensen overleden doordat hun vliegtuig crashte. De gebroeders Mateboer legden de laatste hand aan hun opgeknapte salonboot. In juli was een grote brand bij Van Dijk Containers en werd Genemuiden volgehangen met omgekeerde vlaggen. Het zwembad sloot in augustus enkele weken de deuren vanwege schade in de machinekamer en de schop ging in de Kamperzeedijk.

In september lazen enkele tienduizenden mensen hoe de firma Fuite een sneer kreeg tijdens de Hasselter optocht. Ook meerde de asielboot aan bij de industriehaven en vermaakten veel mensen zich tijdens Kamerbreed. De meer dan 100 vrijwilligers van de patatkraam hielden een reünie in oktober en na twee jaar van afwezigheid werd er weer een gezellige Biestemerk gehouden.

In november kroop het bloed van Bennie Brouwer waar het niet gaan kon, hij stapte opnieuw in de vrachtwagen om maaltijden te bereiden voor oorlogsslachtoffers. Helma Last sloot helaas haar winkel, net als de dierenspeciaalzaak van de familie Heutink. Kim en Arjen Eenkhoorn kondigden hun nieuwe B&B aan. Het jaar werd afgesloten met een ijskoude maar drukbezochte Winterfair en de ijsbaan ging nog één dagje open.

De redactie wenst u veel gezondheid en zegen voor het nieuwe jaar.

Gepubliceerd door Robert Jansema