Online marketing voor je bedrijf: Kies de juiste aanpak
Geplaatst op: 12 september 2023

Online marketing lijkt wel een toverwoord. Als ondernemer loop je een grote kans dat je wordt benaderd door bedrijven die hun diensten ongevraagd aanbieden. Ze willen maar wat graag zorgen voor een betere vindbaarheid van jouw website zodat je meer aanloop krijgt en je omzet formidabel stijgt. Dat laatste is nooit zeker. Meer website bezoekers leidt lang niet altijd tot meer omzet. Dat moet nog maar blijken. Het is dus zaak om een marketing strategie te kiezen die past bij je bedrijf en bij je doelgroep.
De do’s en dont’s bij online marketing
Zoals bij veel dingen gelden er ook hier do’s en dont’s. Een belangrijke don’t is dat je je niet laat overrompelen door een telefoontje van een marketing bureau. Een serieus bureau zoals Dtch. Digitals gaat eerst met je in gesprek. Om wat voor bedrijf gaat het, wie zijn je klanten. Dan komt er een plan en dan pas een offerte. Een belangrijke ‘do’ is dus om goed te weten wat je wilt. En houd ook altijd het beschikbare budget in de gaten. Online marketing mag nooit meer kosten dan het oplevert. De kosten gaan voor de baten uit, maar die baten moeten er uiteindelijk wel komen. Een goed en betrouwbaar bureau zal je hier goed in begeleiden en je advies geven welke aanpak voor jou de beste is. Garanties zijn niet te geven, maar op basis van ervaring kan doorgaans wel een goede inschatting worden gemaakt van het succes van een bepaalde aanpak.
Wat werkt voor jouw onderneming?
Het is essentieel om te weten hoe jouw klanten jouw bedrijf doorgaans vinden. Gebeurt dat via een zoekmachine of vooral via mond tot mond reclame? Zit jouw doelgroep op sociale media en zo ja op welk platform? Het heeft geen zin om op Snapchat te adverteren als jouw doelgroep bestaat uit 60-plussers. Richt je je vooral op jongeren dan hoef je waarschijnlijk niet op Facebook te zijn. En dan zijn er nog meer nuances. Bestaat jouw doelgroep uit lokale inwoners, uit vooral vrouwen of uit mensen met een koopwoning? Daar kun je dan op inspelen bij het bepalen van de juiste manier om je klanten te benaderen.
Wat betaal je voor online marketing?
De kosten voor online marketing kunnen snel oplopen. Een Google Ads advertentie waarbij jouw link als advertentie bovenaan de zoekresultaten staat is misschien erg handig. Maar voor elke keer dat iemand op de link klikt betaal je een vergoeding. Ook als de bezoeker na 3 seconden je website alweer weg klikt. Je kunt daarom het beste een limiet in (laten) stellen. Als die limiet is bereikt wordt jouw link niet meer getoond. Die verschijnt pas weer bij het ingaan van een nieuwe dag, week of maand. Zo kom je nooit voor een onaangename verrassing te staan met torenhoge kosten voor advertenties. Je kunt je beschikbare budget dan ook nog voor andere zaken inzetten zoals een advertentie in een lokaal huis-aan-huis blad.
Gepubliceerd door Robert Jansema