Regels rond rijtijden voor chauffeurs worden streng gehandhaafd
Geplaatst op: 6 oktober 2023

(Adv.) Als beroepschauffeur moet je je houden aan de Rijtijdenwet. Hierin staat hoeveel uren je achter elkaar mag rijden en welke rusttijden je vervolgens in acht moet nemen. Om ervoor te zorgen dat een chauffeur zich inderdaad aan deze regels houdt en dat dit kan worden gecontroleerd, is een vrachtwagen of touringcar voorzien van een tachograaf. Dit apparaat legt alles vast. Wanneer rijdt het voertuig en hoe hard rijdt het voertuig. De werkgever kan de gegevens gebruiken voor zijn administratie en voor de berekening van het brandstofgebruik. Maar ook voor het berekenen van reiskosten zijn deze gegevens natuurlijk zeer nuttig. Maar vooral voor het naleven van de rijtijdenwet worden deze gegevens gebruikt.
Veiligheid op de weg waarborgen
De reden waarom de rijtijdenwet werd ingevoerd is het verbeteren van de veiligheid op de weg. Oververmoeide chauffeurs veroorzaken niet zelden ernstige ongelukken waarbij doden en gewonden vallen. De politie controleert daarom altijd de situatie als er een vrachtwagen of bus bij een ongeval is betrokken. Het uitlezen van de tachograaf speelt daarbij een belangrijke rol. Uit de gegevens blijkt exact hoe hard de wagen reed op het moment van een aanrijding. Daarnaast blijkt of de chauffeur nog mocht rijden of dat hij de rusttijden niet in acht nam. Als er sprake is van een overtreding krijgt de chauffeur uiteraard een proces-verbaal.
Werkgevers zetten chauffeurs soms onder druk
Sommige werkgevers, vooral uit landen in Oost-Europa, zetten soms hun chauffeurs onder druk om langer te rijden dan is toegestaan. De vracht moet zo snel en zo goedkoop mogelijk worden afgeleverd. Dit is echter zeer onverstandig. Een ongeval kost hoe dan ook meer geld dan een lading die een paar uur later arriveert. En als er gewonden bij vallen is het leed al helemaal niet meer te overzien. Gelukkig kiezen steeds meer chauffeurs ervoor om, ondanks eventuele orders van hun werkgever, om zich aan de Rijtijdenwet te houden en hun wagen aan de kant te zetten als er een verplichte rustpauze moet worden genomen. Zij hebben er immers alle belang bij dat ze zonder ongelukken op hun bestemming arriveren.
Soms zijn er onvoldoende rustplekken
Buitenlandse chauffeurs komen soms in Nederland in de problemen als hun tachograaf aangeeft dat ze een rustpauze moeten nemen. Ze kunnen dan niet snel genoeg een geschikte parkeerplaats vinden. Die zijn er in principe voldoende. Op deze locaties is vaak een tankstation met foodshop en chauffeurs kunnen er zelfs douchen als ze willen. Maar toch komt het soms voor dat een vrachtwagen op de vluchtstrook wordt geparkeerd. Dit is niet toegestaan. De vluchtstrook is uitsluitend bedoeld voor noodgevallen. Een door de tachograaf aangegeven verplichte rustpauze valt hier uiteraard niet onder. Als de politie een vrachtwagen zonder mechanische pech op de vluchtstrook aantreft wordt de chauffeur beboet en gesommeerd zijn voertuig op een parkeerplaats stil te zetten. Boetes aan buitenlandse chauffeurs kunnen bovendien tegenwoordig gemakkelijker worden geïnd dan enkele decennia geleden.
Gepubliceerd door Robert Jansema