Al 20 jaar de nieuwssite voor Genemuiden!
10 september 2024 t’ Olde Staduus
Agenda
Van Dijk Heftrucks (tijdelijk)

Aantal online bestellingen blijft maar stijgen

Geplaatst op: 10 oktober 2023

(Adv.) Online winkelen is inmiddels net zo gewoon geworden als naar een fysieke winkel gaan. De corona pandemie met meerdere lockdowns hebben online shoppen in een stroomversnelling gebracht. Mensen kopen niet alleen kleding, huishoudelijke apparaten en boeken online. Ze doen ook online boodschappen en bestellen toiletartikelen en diervoeding in webwinkels. Dat betekent dat er heel wat dozen worden ingepakt die ’s avonds aan diverse vervoerders worden overgedragen om als het even kan de volgende werkdag te worden bezorgd.

Winkelaanbod in steden daalt nog steeds

Als gevolg van het online winkelen daalt het winkelaanbod in dorpen en steden nog altijd. Winkelstraten bieden een treurige aanblik met leegstaande panden. Gemeenten doen hun uiterste best om in overleg met projectontwikkelaars te werken aan nieuwe concepten om het publiek weer naar de stad te trekken. Maar alleen met horeca lukt dat natuurlijk niet.

Duurzaam bezorgen

Ook bij het bezorgen van pakketten speelt duurzaamheid een grote rol. Bezorgdiensten stappen langzaam maar zeker over op elektrische bestelwagens. Op die manier kunnen pakketten klimaatneutraal worden bezorgd. De dozen die worden gebruikt zijn vaak gemaakt van gerecycled karton. Ze worden grootschalig ingekocht, onder andere bij gespecialiseerde bedrijven zoals Dozencentrale. Daarbij wordt ook steeds vaker opgelet of de verpakking past bij het artikel. Een pakje batterijen in een enorme doos versturen wekt ergernis bij de klant. Zeker als er voor het versturen extra moet worden betaald.

Discussie over gratis retourneren

Vanwege het toenemend aantal online bestellingen ontstaat er wel steeds meer discussie over het gratis retourneren van bestelde artikelen. Mensen bestellen bij voorbaat al 3 maten van kleding omdat ze weten dat wat niet past terug kan worden gestuurd zonder extra kosten. Datzelfde geldt voor andere artikelen. Niet goed, niet leuk, verkeerde kleur? Geen probleem. Gewoon afleveren bij het postkantoor of een pakketpunt en je krijgt je geld terug. Soms kun je zelfs gebruik maken van achteraf betalen en heb je je bestelling dus nog niet eens betaald. Al deze retour gestuurde artikelen moeten vervolgens worden beoordeeld of ze opnieuw in verkoop kunnen of moeten worden afgeschreven. Daarom besluiten steeds meer online winkels om het gratis retourneren af te schaffen. Je krijgt uiteraard nog wel altijd je geld terug als je een gekocht artikel onbeschadigd retour stuurt.

Inzameling van karton

Als je regelmatig online bestellingen doet dan ontvang je dus ook veel verpakkingen. Meestal kartonnen dozen. Deze kun je laten recyclen door ze als ‘oud papier’ aan te bieden. In vrijwel elke gemeente wordt het oud papier ingezameld door de gemeente of door verenigingen. De opbrengst komt dan goed terecht. Tot enkele jaren geleden was de prijs voor met name karton erg laag. Maar nu er veel meer vraag is naar verzenddozen is die prijs weer gestegen.  Bedrijven willen zichzelf profileren door te vermelden dat ze gebruik maken van gerecycled verpakkingsmateriaal. Er zijn steeds meer mensen die dat belangrijk vinden en er hun keuze voor een winkel van af laten hangen.

Gepubliceerd door Robert Jansema
Van Dijk Containers 500