Zo maak je een succes van je webshop
Geplaatst op: 27 februari 2024
(Adv.) Een webshop beginnen is technisch gezien een kleine moeite. Je ontwerpt een website of besteedt dit uit aan een designer en zet de producten die je wilt gaan verkopen online. Productbeschrijvingen kun je zelf maken of je gebruikt de informatie van de leverancier. Dan nog een aantal betaalopties toevoegen met behulp van Mollie Pay en je winkel kan open. Maar dan ben je er natuurlijk nog niet. Wil je mensen vinden die online sieraden kopen of die via het internet op zoek zijn naar gereedschap, boeken, kleding of speelgoed, dan moeten die jouw webshop nog wel zien te vinden. Allereerst moet je ervoor zorgen dat de bekendste zoekmachines Google en Bing je kunnen vinden. Als dat lukt zou het ook wel fijn zijn als er op de link van jouw webshop wordt geklikt. Daarom moet je adverteren. Dat kan op verschillende manieren.
Adverteren via Google Ads
Google Ads is wereldwijd met afstand de meest gebruikte zoekmachine. Googelen staat zelfs al jaren in Van Dale. Het is dus belangrijk dat je in ieder geval met deze zoekmachine goed gevonden wordt. Je kunt daar enige invloed op uitoefenen via Google Ads. Je kunt een gesponsorde link laten plaatsen op populaire zoekwoorden voor jouw webwinkel. Stel dat je sieraden verkoopt, dan kun je een link laten plaatsen op de zoekterm zilveren ketting. Een Google gebruiker die dit intypt als zoekterm krijgt dan bij de gesponsorde links jouw website te zien. Wel is het zo dat je voor een populaire link meer betaalt dan voor een meer specifieke die dus minder snel wordt ingevoerd.
De kosten van online adverteren
Natuurlijk is online adverteren niet gratis. Je betaalt bij Google voor iedere keer dat er op jouw link wordt geklikt. Dat kan dus behoorlijk oplopen. Als je de kosten binnen de perken wilt houden, dan kun je een limiet instellen. Als er in een week tijd 100 keer op de link is geklikt dan verdwijnt die tot een volgende periode aanbreekt. Zo weet je vooraf waar je aan toe bent en krijg je geen torenhoge rekeningen gepresenteerd.
Andere manieren voor online advertenties
Als je een sieradenwinkel hebt zoals bijvoorbeeld My Unique Style dan ben je op zoek naar een bepaalde doelgroep qua klanten. Mensen die van mooie dingen houden en die zich die mooie dingen ook kunnen veroorloven. Mannen die iets moois zoeken voor hun vrouw of vriendin. Daar kun je op inspelen als je je e-commerce beleid aan het uitstippelen bent. Een deskundige kan je daar advies over geven. Hij of zij kan onderzoek doen naar populaire zoekwoorden voor jouw branche. Die kun je dan verwerken in de teksten op je website zodat de zoekmachines je daar goed op kunnen vinden. Het is ook zaak om je reclamebeleid eens in de zoveel tijd te evalueren. Misschien is de markt veranderd en moet je daar je strategie op aanpassen. Op die manier kun je je budget op een verantwoorde en hopelijk effectieve manier inzetten om jouw webshop te promoten bij de juiste doelgroep.
Gepubliceerd door Robert Jansema