Je wagenpark vernieuwen – kan dat eigenlijk wel uit?
Geplaatst op: 25 november 2024
(Adv.) Steeds meer ondernemers begrijpen dat het bedrijf moet ‘vergroenen’. De manier van ondernemen moet duurzamer en de ecologische voetafdruk moet worden verkleind. Een van de beste manieren om dit te doen is door het wagenpark te vernieuwen. Hoewel dat op eerste gezicht een gigantische kostenpost met zich mee kan brengen, is het op de lange termijn helemaal niet zo duur. Het kan in sommige gevallen zeker uit. In dit artikel bespreken we alle ins en outs van dit vraagstuk.
Klanten
Een van de redenen waarom ondernemingen over willen gaan van een wagenpark dat rijdt op benzine of diesel naar elektrisch, is omdat de klant dit graag wil. Het lijkt er wel een beetje op dat de Nederlandse consument de afgelopen jaren echt wel prioriteiten heeft verlegd. Mensen zijn bereid om net iets meer te betalen als het betekent dat het klimaat er beter van wordt. Een groen wagenpark kan dus klanten trekken. Dit is een factor die niet vaak mee wordt gerekend in de overweging om het wagenpark te ‘vergroenen’.
Regelgeving
De Europese Unie heeft al aangegeven dat er in 2035 een verbod komt op het verkopen van auto’s met verbrandingsmotoren. Dit betekent dat jouw onderneming vroeg of laat toch de omslag moet maken van een wagenpark met diesel- en benzinemotoren naar een bedrijfsauto’s met elektromotoren. Dankzij belastingvoordelen en subsidies is het nu echter al aantrekkelijk om in ieder geval een deel van het wagenpark op stroom te hebben rijden. Uiteindelijk zal een afgelegde kilometer op stroom niet veel duurder zijn en soms zelfs voordeliger.
Goedkoop
Zeker als je als ondernemer een eigen pand hebt waar je zonnepanelen op kunt leggen, is het een hele voordelige manier om bedrijfswagens, bestelbusjes of personenauto’s te hebben rijden. De installatie van zonnepanelen op het dak, zakelijke laadpalen op de parkeerplaats en alle andere infrastructuur kan op de lange termijn zeker uit. Een bedrijf als AmperaPark maakt dit proces enorm makkelijk en zorgt dat de investeringen in laadfaciliteiten lang meegaan en dat het op den duur terug kan worden verdiend.
Stroomnet
Daarbij komt ook nog het feit dat het Nederlandse stroomnet onder druk is komen te staan. Omdat het stroomnetwerk in Nederland behoorlijk overbelast is, is het niet meer zo winstgevend om stroom terug te leveren aan het net. Het is dus voordeliger om de stroom van zonnepanelen af te toppen in de elektrische auto’s van het wagenpark. Onder aan de streep zal een investering in het elektrificeren van het wagenpark dus echt wel winstgevend zijn.
Afschrijving
Elektrische auto’s worden over het algemeen minder snel afgeschreven, simpelweg omdat er minder bewegende onderdelen zijn. Remblokjes, bijvoorbeeld, gaan een stuk langer mee omdat er dankzij het remmen weer nieuwe stroom wordt opgewekt. Daarbij komt ook het feit dat steeds meer elektrische auto’s een steeds hoger bereik hebben. Je werknemers hoeven dus echt niet meer stil te komen staan halverwege hun werkdag.
We raden iedere ondernemer aan om de rekensom zelf te maken en alle bovenstaande factoren in ogenschouw te houden.
Gepubliceerd door advertentie afdeling