Waarom bedrijven soms terughoudend zijn bij de aanvaarding van cryptocurrency
Geplaatst op: 25 november 2024
(Adv.) Cryptocurrency klinkt voor veel mensen als de toekomst van geld. Toch zijn er nog heel wat bedrijven die voorzichtig blijven. Waarom? Zijn ze bang voor verandering? Of zien ze dingen die anderen over het hoofd zien? Laten we er eens induiken zonder te veel wollig taalgebruik of techjargon, want het is al ingewikkeld genoeg.
Voor de gemiddelde ondernemer is cryptocurrency niet bepaald intuïtief. Je hebt euro’s die je overal kan gebruiken, toch? Waarom zou je ineens je betaling in Bitcoin of Ethereum willen ontvangen?
Veel ondernemers hebben simpelweg geen idee wat ze ermee moeten doen. Geld op een rekening voelt tastbaar. Crypto? Dat zweeft ergens op het internet. Hoe ga je daarmee om als je een factuur moet betalen of salarissen moet storten?
Cryptocurrencies staan daarnaast bekend om hun volatiliteit. De ene dag is een Bitcoin €80.000 waard, de volgende dag €85.000. Sander Overmars van Cryptonews vertelt dat er op regelmatige basis nieuwe veelbelovende cryptomunten opduiken, waardoor bedrijven soms door de bomen het bos niet meer zien. Zoveel keuze, zoveel opties, en die volgen allemaal een andere prijskoers.
Stel je voor: je verkoopt een product voor een vaste prijs, maar tegen de tijd dat je je crypto omzet in euro’s, ben je ineens een hoop geld kwijt – of je crypto is meer waard, je kan het gewoon niet accuraat inschatten. Dat is voor bedrijven een groot risico, en de meeste ondernemers houden niet van gokken (tenzij ze een casino runnen, natuurlijk!).
Cryptocurrency is een beetje het Wilde Westen van de financiële wereld. Wetgeving loopt vaak achter, en bedrijven houden niet van onzekerheid. Wat als je morgen een boete krijgt omdat je iets niet volgens de regels hebt gedaan, terwijl die regels gisteren nog niet eens bestonden? Dit maakt crypto voor veel bedrijven een juridisch mijnenveld.
Gelukkig komt hier tegenwoordig verandering in, bijvoorbeeld door invoering van overkoepelende Europese wetgeving – maar veel bedrijven kijken voorlopig liever de kat nog een beetje uit de boom.
De technologie achter crypto is fascinerend, maar eerlijk is eerlijk, het kan ook ontzettend ingewikkeld zijn. Begrippen als “blockchain”, “smart contracts” en “cryptowallets” zijn voor veel mensen Chinees. En als de eigenaar van een bedrijf het al niet snapt, hoe kan je dan verwachten dat het hele team er vlot mee aan de slag gaat? Om maar niet te spreken over de klanten! De drempel om het te implementeren is vaak simpelweg te hoog.
Nog een knelpunt: cyberveiligheid. Iedereen heeft wel eens verhalen gehoord over gehackte wallets of verloren wachtwoorden waardoor mensen duizenden euro’s verloren. Voor bedrijven voelt dat als een extra risico bovenop alle andere risico’s die ze al moeten beheren. Het oude gezegde “beter voorkomen dan genezen” is hier zeker van toepassing.
Veel bedrijven vragen zich ook af hoe hun klanten erop zouden reageren als ze ineens crypto zouden accepteren. Voor een hippe tech-startup klinkt het misschien als een cool idee, maar voor een bakker op de hoek? Die heeft waarschijnlijk klanten die hun appelflap gewoon met een tientje willen betalen. Niet iedereen is klaar voor deze sprong, en bedrijven willen geen klanten kwijtraken omdat ze te vernieuwend zijn.
Tot slot is er de vraag: waarom zou je überhaupt crypto accepteren? Voor veel bedrijven is de noodzaak gewoon niet duidelijk. Als je klanten prima betalen met de huidige systemen, waarom zou je dan iets veranderen? Nieuw is niet altijd beter, en ondernemers krijgen al genoeg op hun bord.
Kortom, de meeste bedrijven zijn momenteel niet per se tegen cryptocurrency, maar ze zijn wel voorzichtig. De combinatie van complexiteit, onzekerheid, en een gebrek aan duidelijke voordelen zorgt ervoor dat ze even wachten. En geef ze eens ongelijk.
Innovatie is geweldig, maar alleen als je zeker weet dat het de moeite waard is. Misschien dat crypto ooit de standaard wordt, maar voorlopig houdt de bakker op de hoek het lekker bij contant en pinnen.
Gepubliceerd door Robert Jansema