Hoe houd je de website van je bedrijf actueel?
Geplaatst op: 26 februari 2025

(Adv.) Wie anno nu een website heeft voor zijn bedrijf weet dat het een hele klus is om zo’n internetpagina te bouwen. Als die klus eenmaal is geklaard wordt er opgelucht ademgehaald. Een website bouwen kan soms weken of maanden in beslag nemen, zeker als het gaat om een webwinkel met honderden of meer producten die allemaal een eigen pagina moeten krijgen. Maar ook als je een website hebt voor een rijschool, boekhoudkantoor of dierenartspraktijk. Is het belangrijk om deze website actueel te houden. Doe je dat niet, dan gaat het ten koste van de online vindbaarheid van je bedrijf.
Zoekmachines
Zoekmachines worden steeds slimmer. Ze kunnen heel goed beoordelen of een website wordt bijgewerkt of niet. Als je vandaag een website online zet en daar vervolgens een jaar niet meer naar omkijkt dan zal de website zeer waarschijnlijk niet hoog in de zoekresultaten komen. Maar dit heeft ook te maken met de content die je er bij de start op zet. Die moet namelijk de juiste zoekwoorden bevatten. Het bedrijf Crossphase kan je helpen om je website zo in te richten dat hij het goed doet bij de zoekmachines en dat ook mogelijke klanten hem gemakkelijk kunnen vinden. Door de goede zoektermen in de teksten op de website te verwerken zal een zoekmachine als Google jouw website eerder aanbevelen als het beste zoekresultaat. De ervaring leert dat iemand die een zoekmachine gebruikt vaak op het eerste zoekresultaat klikt.
Actuele content
Actuele content op je website doet het altijd goed bij bezoekers. Je kunt hiervoor contentmanagement laten toepassen door een professional. Die zorgt er dan voor dat er regelmatig nieuwe berichten op je website komen. Dit kunnen relevante herschreven nieuwsberichten zijn, maar ook foto’s of korte verslagjes van uitgevoerde projecten. Die laatste moet je dan natuurlijk wel zelf aanleveren. Als je bijvoorbeeld een hoveniersbedrijf hebt dan kun je opdrachtgevers vragen of je een paar foto’s mag maken van de aangelegde tuin en die kunnen dan op je website laten zien als een project dat je hebt gedaan. Zo kunnen mogelijke toekomstige klanten zien wat je te bieden hebt. Je kunt ook klanten vragen om een review te schrijven die je op je website mag zetten, maar veel mensen zijn niet zo bedreven in het maken van een pakkende tekst.
Regelmatige updates
Het is belangrijk om je website regelmatig te updaten. Zet er niet op 1 januari op ‘Wij wensen iedereen een voorspoedig nieuwjaar’ om dat er vervolgens drie maanden te laten staan. Datzelfde geldt voor berichten als ‘wij zijn wegens vakantie gesloten van .. tot …’ terwijl dat inmiddels twee maanden geleden is. Bij dit soort berichten denken bezoekers dat ze te maken hebben met een bedrijf dat niet meer actief is en dat levert natuurlijk geen klanten op. Let erop dat je geen lappen tekst op je website zet, want die leest niemand, behalve de zoekmachines. Maar als die bepaalde zoekwoorden te vaak tegenkomen dan wordt dat gemarkeerd als spam en werkt het alleen maar averechts.
Gepubliceerd door Robert Jansema