Zo zorg je voor betere naamsbekendheid als horeca ondernemer
Geplaatst op: 21 mei 2025
(Adv.) In de horeca sector wisselen zaken nog wel eens van eigenaar. Dat levert vaak ook een nieuwe naam op en soms ook een andere keuken. Zo kan een sushi restaurant ineens een pannenkoekenhuis worden of een lunchroom veranderen in een hippe tent met uitsluitend vegan gerechten. Hoe dan ook moet je ervoor zorgen dat jouw klanten jou weten te vinden. Dat doe je door te werken aan goede naamsbekendheid. Dit kan op verschillende manieren.
Naamsbekendheid in de zaak
Misschien sta je er niet bij stil, maar er zijn genoeg gasten in een horecazaak die geen idee hebben hoe het heet waar ze op dat moment zo heerlijk zitten te eten. Dat schiet niet op, want zo kunnen ze je ook niet aanbevelen bij familie en vrienden. Zeker als je gevestigd bent in zo’n typische horeca straat waar de restaurants naast elkaar zijn gevestigd en je goed moet kijken waar het ene terras ophoudt en het andere begint. Zorg er dus voor dat je gasten weten waar ze zijn. Laat je bedrijfsnaam niet alleen zien met mooie letters op de gevel maar kies ook voor andere opties. Een mooie menukaart van hout bijvoorbeeld. Dat moet natuurlijk wel bij de stijl van je zaak passen. Een mooie menukaart met fraai opgemaakte pagina’s leent zich uitstekend voor een zaak die een Michelin ster ambieert maar is wellicht wat over de top voor een restaurant met plate service.
Online naamsbekendheid
Zorg ervoor dat je ook online goed te vinden bent. Investeer in een website die meer is dan een homepage waar een foto van de zaak en je adres op staan. Vertel om wat voor restaurant het gaat en wat de bezoekers kunnen verwachten. Zet ook je menu online, zo kunnen gasten beoordelen of ze een bezoek de moeite waard vinden. En ze kunnen zien wat je prijsstelling is. Dat schrikt sommigen misschien af als je in het hogere segment zit. Maar de gasten die wel een tafel reserveren doen dat heel bewust. Als je de verwachtingen waarmaakt levert het wellicht aanbevelingen in het netwerk van je gasten op waardoor je meer bezoekers kunt verwelkomen.
Naamsbekendheid moet groeien
Ondanks mooie bedrukte menu’s en servetten van Multimap en alle overige moeite die je doet om naamsbekendheid op te bouwen, kan het soms even duren voordat jouw bestaan bekend wordt. Je kunt aan voorpublicatie doen door al ruim voor de opening de publiciteit te zoeken. Zo maak je toekomstige bezoekers hopelijk nieuwsgierig. Een leuke openingsactie is natuurlijk ook het overwegen waard. Als je de verwachtingen waar weet te maken is de kans groot dat bezoekers jouw zaak snel weten te vinden. Let wel op dat je het niet te druk krijgt. Liever wat minder gasten die tevreden zijn dan meer bezoekers die achteraf klagen over de kwaliteit of de service en dus niet meer terugkomen en ook geen positieve aanbevelingen doen.