15 juli 2025
Gebruikers online: 0

Hoe richt je een werkruimte aan huis praktisch in?

Geplaatst op: 30 juni 2025 Gepubliceerd door: Robert Jansema

(Adv.) Veel startende ondernemers werken vanuit huis. Dat is immers een stuk voordeliger dan een kantoor- of praktijkruimte huren. Bovendien zit je dan vast aan een huurcontract en dat wordt in de meeste gevallen voor meerdere jaren afgesloten. Maar met een bedrijf aan huis zijn er wel een paar zaken waar je je over moet buigen. Die zijn dan wel weer sterk afhankelijk van het soort bedrijf dat je uitoefent.

Een praktijkruimte inrichten

Ben je schoonheidsspecialiste, kapster of dierenarts dan heb je een praktijkruimte nodig. Die kun je aan huis inrichten als je daar de ruimte voor hebt. De vloer bekleed je bij voorkeur met iets dat tegen vocht kan, zoals een gietvloer, plavuizen of een PVC vloer. Wil je een werkkruk op wielen gaan gebruiken let er dan op dat de vloer hiervoor geschikt is. Je wilt niet onderuit gaan met een kruk op wielen maar je wilt ook niet je vloer beschadigen.

Ergonomie

Ook als je voor je werk alleen een bureau met bureaustoel nodig hebt is ergonomie belangrijk. Zeker als je uren achter een laptop zit wil je natuurlijk niet dat je de rest van de dag kampt met nek-, schouder- en rugklachten. Kies dus een bureau dat je in hoogte kunt verstellen en een bureaustoel die je precies in de goede houding kunt instellen. Op die manier kun je het werken aan je bureau veel langer volhouden. Desondanks is het belangrijk om voldoende rust te nemen. Werk niet langer dan 2 uur achter elkaar en meen dan even een korte pauze. Dit is ook beter voor je ogen. Veel mensen die beeldschermwerk doen ontwikkelen in rap tempo bijziendheid. Dit is niet meer te herstellen en daarom is het belangrijk om zuinig te zijn op je ogen.

Een thuiswerkplek voor je personeel

Als je je personeel toestaat om thuis te werken, dan kun je een tegemoetkoming betalen om een werkplek in te richten. De werknemer moet dan wel door middel van facturen en een foto van de werkplek kunnen aantonen dat de tegemoetkoming op de juiste manier is besteed. Als je als werkgever kantoormeubilair inkoopt en in bruikleen verstrekt, moet je er wel rekening mee houden dat deze meubels weer moeten worden opgehaald en eventueel opgeslagen als de werknemer uit dienst treedt. Het is overigens belangrijk om goede afspraken te maken over thuiswerken. Om de ‘feeling’ met het bedrijf niet te verliezen eisen steeds meer werkgevers dat het personeel zich minstens 1 of 2 dagen per week op kantoor meldt. Deze dagen worden gebruikt voor overleg, klantcontact of andere zaken die vanuit huis een stuk lastiger te regelen zijn. Ook werknemers vinden het vaak prettiger om hun chef face to face te spreken in plaats van via een Zoom meeting. Personeel dat uitsluitend thuiswerkt kampt niet zelden met depressies omdat ze het gevoel hebben er alleen voor te staan.