Al 15 jaar de nieuwssite voor Genemuiden!
20 oktober 2020 t’ Olde Staduus
Agenda
Van Dijk Heftrucks (tijdelijk)

JobTrans is ‘volledig uit de hand’ gelopen

Geplaatst op: 17 november 2014

Henrik de Leeuw startte vijf jaar geleden JobTrans Personeel en Opleiding (toen nog FIT Personeelsdiensten). Nu werkt hij met drie vestigingen, zeven vaste medewerkers, 120 uitzendkrachten en vijf instructeurs en volgen vierduizend mensen per jaar een cursus bij zijn bedrijf. “Of ik dat verwacht had? Nee, dit is volledig uit de hand gelopen”, lacht de Genemuider ondernemer.

Een wetswijziging speelde een grote rol binnen het succesverhaal van JobTrans, zegt De Leeuw. Een vooruitziende blik had hij wat dat betreft niet, geeft hij toe. “Ik wist dat de wet eraan kwam, maar dat was niet de reden om dit bedrijf te beginnen. In eerste instantie waren we puur een uitzendbureau voor de transportsector. Van daaruit ontstond de vraag naar opleidingen. Die wetswijziging houdt in dat chauffeurs elke vijf jaar vijf dagen een opleiding moeten volgen. Dat betekende ineens een grote nieuwe markt.”

En JobTrans speelde daarop in. Chauffeurs kunnen alle mogelijke opleidingen volgen bij het bedrijf. Opleidingen tot heftruckchauffeur vormen daarnaast een belangrijke inkomstenbron voor JobTrans. “Daarvoor hebben we onze vestiging in Hasselt speciaal ingericht. We zijn de een van de weinigen in Nederland met zo’n praktijkruimte (Kwaliteit staat bij ons sowieso bovenaan. Ik denk dat we ook als enige rijtesten afnemen voordat we met chauffeurs in zee gaan. We rijden in een uur door de binnenstad van Zwolle, over de hellingen bij ’t Harde en over de grote rotonde bij Zwolle. Dan hebben we een goed beeld of we een chauffeur de binnenstad van Den Haag in kunnen sturen…50 tot 60 procent van de kandidaten testen we af”, aldus De Leeuw.

Op die manier weten bedrijven in de logistieke sector dat personeel van JobTrans goed opgeleid en betrouwbaar is. Dat imago legde het bedrijf geen windeieren. “Wij hebben ook baat gehad bij de crisis, hoe gek dat ook klinkt. Transportondernemingen moesten afscheid nemen van personeel. Als ze dan later weer chauffeurs nodig hebben, nemen ze die niet meteen in vaste dienst. Of we het moeilijk krijgen als de markt aantrekt? Nee, want er is een grote vraag naar jonge chauffeurs. De branche vergrijst en jongeren vinden het vak niet meer aantrekkelijk. Daardoor ontstaat er straks een tekort aan chauffeurs. Wij moeten daarom zorgen dat we jongeren motiveren om wel voor dit beroep te kiezen.”

JobTrans heeft daarvoor een speciale constructie uitgedokterd. Het bedrijf neemt een groot deel van de dure opleidingskosten voor haar rekening en de nieuwe chauffeurs blijven dan drie jaar voor JobTrans werken. Rijopleidingen vormen ook een belangrijke tak voor het bedrijf. “Ook daarbij gaan we voor kwaliteit: 85 tot 90 procent van onze cursisten slaagt, terwijl het landelijke gemiddelde op 60 procent ligt. Vanaf komend jaar richten we ons ook op het B-rijbewijs voor personenauto’s. Die vraag krijgen we ook steeds vaker en op die manier bedienen we onze klanten nog beter.”

Het bedrijf is sowieso nog niet uitgegroeid, denkt De Leeuw. “Sinds dit jaar hebben wij ook een vestiging in Harderwijk. Van daaruit kunnen wij in een grotere regio opdrachtgevers bedienen. Als Harderwijk goed op de rails staan, kijken we weer verder. Een vestiging in Twente is dan mogelijk de volgende stap.”

Ondanks de groei waakt JobTrans ervoor om niet in de val te trappen van de kleermaker die zijn leest verlaat. “Transport en logistiek is waarin wij goed zijn en daarop blijven wij ons focussen. Wel doen we veel BHV en VCA-opleidingen, maar daarbij blijft het. Die zijn bovendien ook onderdeel van de verplichte scholing en daarmee onderdeel van de transport en logistiek. We geven deze trainingen elke vier weken en de heftruck elke week.”

Gepubliceerd door Erik Driessen
Van Dijk Containers 500