Al 15 jaar de nieuwssite voor Genemuiden!
25 september 2020
Agenda
Van Dijk Heftrucks (tijdelijk)

Kunstgrasoorlog (column Wim Rietman)

Geplaatst op: 6 april 2015

Er woedde op tweede Paasdag een heuse kunstgrasoorlog op het industrieterrein. Grof geschut werd ingezet om de consument naar de verkooppunten te leiden. Paashazen en springkussens waren de lichte, onschuldige munitie die werd ingezet. Maar met reclameslogans op strategisch opgestelde aanhangers werd ook zwaar kaliber uit de kast gehaald.

Verkoop van kunstgras heeft in Nederland een enorme vlucht genomen. Het gaat allang niet meer alleen om de sportvelden. Ook de particuliere markt heeft enorm aan potentieel gewonnen. Op laatst genoemd onderdeel mikken een aantal lokale ondernemers. En schijnbaar met succes, want met name op zaterdagen is het een komen en gaan van afnemers uit het hele land.

De strijd om de gunst van de consument wordt eerst op het internet uitgevochten. Tik je op Google de naam “kunstgras” in, dan leidt de zoekmachine je als eerste naar Kunstgrasnet.nl, het bedrijf van de familie Grégoire. Op marktplaats maakt Kunstgrasvoordeel.nl de dienst uit. Hiervan is Genemuidenaar Johan van Dieren de eigenaar. Beide bedrijven beperken het adverteren niet tot het internet. Ik hoor ze zelfs in de reclameblokken op de landelijke radiozenders voorbijkomen. Ook het plaatselijke GJ Floors is actief aanwezig op het internet met de verkoop van kunstgras.

Dat adverteren is een kostbare aangelegenheid. Met name op internet is het zaak snel te anticiperen. De kosten kunnen vrij snel uit de hand lopen. Is één keer de interesse van een klant gewekt, dan is het nog geen uitgemaakte zaak dat de potentiële koper in de zaak van zijn keuze belandt. Men rijdt namelijk nietsvermoedend Genemuiden binnen en wordt vervolgens gelokt met reclame-uitingen van allerlei andere aanbieders. Dat is begrijpelijkerwijze tamelijk frustrerend voor de ondernemers die hun goede geld in dure advertentiecampagnes gestoken hebben.

Onlangs bereikte de concurrentiestrijd een nieuw hoogtepunt. Of zo u wilt dieptepunt. Achter woonwarenhuis Jan Pleijsier huurde een lokale ondernemer een loods, waarin o.a. een groot assortiment kunstgras verkocht wordt. Dit verkooppunt is optimaal gesitueerd. Iedere geïnteresseerde komt als eerste hier voorbij.  En dus moeten de andere aanbieders allerlei extra inspanningen doen om de consument in hun zaak te doen belanden.

Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd voor een slimme Hasselter ondernemer op de route naar Genemuiden een firma in kunstgras opzet.

Aanloop van klanten lijkt op voorhand verzekerd.

Gepubliceerd door Erik Driessen
Van Dijk Containers 500