Al 20 jaar de nieuwssite voor Genemuiden!
26 april 2024 t’ Olde Staduus
Agenda
Van Dijk Heftrucks (tijdelijk)

Genemuiden Actueel zakt keihard voor theorie-examen

Geplaatst op: 5 april 2016

“Hier schrik ik toch wel van…”, zegt Mariët Visscher na de eerste ronde van het theorie-examen. De instructrice van Rijschool Ferdinand heeft drie redacteuren van Genemuiden Actueel voor zich die het examen afleggen. En niemand slaagt voor het onderdeel ‘gevaarherkenning’. Verre van zelfs, terwijl het trio samen goed is voor 65 jaar rijervaring. “Die vragen gaan zo snel…”, klinkt het excuus.

Visscher kwam zelf met het idee voor het theorie-examen en Sijmon Last, Jeroen Eenkhoorn en Erik Driessen durfden de uitdaging wel aan. Voor Rijschool Ferdinand een mooie manier om het nieuwe theorieonderwijs te laten zien. “Wij werken met het boek Master Drive van Verjo. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een toets. Dit boek is heel erg op de praktijk gericht, waardoor leerlingen heel goed worden voorbereid op het examen. Dat blijkt ook uit onze resultaten”, vertelt Visscher vantevoren. Nu nog werkt Ferdinand met foto’s uit het Nederlandse verkeer, maar de rijschool wil straks de lokale situatie meer opvoeren.

Net zoals bij het CBR werkt Ferdinand ook met de smartphone of eventueel de tablet. De vragen worden op die moderne manier beantwoord. En die vragen vallen verdraaid nog niet mee voor het toch ervaren trio. “Stadslicht? Dat is toch dimlicht? Of hebben ze die begrippen omgegooid?”, klink het al snel door het theorielokaal van Ferdinand. De verhalen over vroeger komen regelmatig terug. Maar wie nu rijdt, moet zich aan de regels van vandaag houden. “Een verkeersontsluitingsweg? Dat is een nieuw begrip…”, klinkt het echter uit een van de monden.

Dan is het tijd voor het proefexamen. De redacteuren maken hun telefoon in orde, kijken naar het projectiescherm en krijgen vervolgens in razendtempo 25 gevaarherkenningsvragen voor de kiezen. Binnen acht seconden moeten ze een antwoord geven en aangeven of remmen, gas los laten of niets doen geboden is. “Ik hou het niet bij…”, wordt er geroepen. “Maar jongens….in het verkeer heb je meestal ook geen tijd om na te denken…”, geeft Visscher de reden van de snelheid weer. Of het gebrek aan snelheid of aan verkeerskennis is, wordt niet helemaal duidelijk, maar alle drie redacteuren zakken genadeloos voor deel een.

Onderdeel twee, algemene verkeerskennis, is kortom voor spek en bonen. Dit zijn klassieke vragen als ‘mag je hier van het uitzicht genieten?’ of ‘mag je een pakketje bezorgen en tegelijkertijd de motor van je auto laten draaien?’. Deze vragen verlopen beter. Er is nu ook meer tijd voor nadenken. Desondanks slaagt ook hier niemand voor het onderdeel. Uit privacyoverwegingen laten we de uiteindelijke scores van de drie deelnemers maar achterwege…

Ferdinand is ondertussen ook zelf in het theorielokaal verschenen. Hij volgt op de achterste rij de verrichtingen van zijn echtgenote en de drie examenafleggers. Hij kijkt geamuseerd toe. “We kunnen wel bedrijfsuitjes gaan organiseren….theorie-examen afleggen onder het genot van een hapje en drankje…”, zegt hij. Een nieuw concept is geboren. Heeft de avond toch nog iets positiefs opgeleverd.

Gepubliceerd door Erik Driessen
Van Dijk Containers 500