Al 15 jaar de nieuwssite voor Genemuiden!
21 oktober 2020 t’ Olde Staduus
Agenda
Van Dijk Heftrucks (tijdelijk)

Het verhaal achter de Brandaris

Geplaatst op: 5 januari 2015

Foto's Erik Eenkhoorn

De Brandaris maakt nogal wat los onder Genemuider fotografen. Bijna dagelijks verschijnen nieuwe foto’s op internet van het schip dat een winter lang in Genemuiden ligt. Maar wat is het eigenlijk voor schip? Giel Timmerman kan er alles over vertellen. Hester Zeilvaart van zijn zoon Nikki is namelijk eigenaar van de Brandaris.

Vanuit zijn kantoor bij Heutink & Heij en Bonthuis & Timmerman kijkt Timmerman desgewenst de hele dag uit over de Brandaris. Hij is onder de indruk van alle reacties in Genemuiden en de vele prachtige foto’s op de lokale internetsites. “Het is ook een prachtig schip. De liefhebber valt vooral voor de mooie lijnen. Dat wordt de zeeg genoemd. Veel andere schepen hebben nog een stuk rechte lijn, maar de Brandaris blijft krommen”, vertelt Timmerman.

Buiten de esthetische waarde van de schoener uit 1905 herbergt het schip veel historie. De eerste jaren van zijn bestaan voer het in Delfzijl gebouwde schip als zeilend vrachtschip naar Scandinavië (hout] en Portugal (zout]. Twaalf jaar na de bouw werd de Brandaris verkocht aan een bedrijf in Denemarken dat het schip voor de kustvaart inzette.

Daarna raakte het schip echter in verval. Om de een of andere reden belandde het in Oost Berlijn, waar het lang als jeugdhonk fungeerde. “Twee Friese ondernemers vonden het schip daar en kregen meteen het idee om er een charterschip van te maken. Daarvoor zochten ze in heel Europa naar schepen. Makkelijk ging dat niet. Tijdens het transport naar Nederland werd de bemanning tot twee keer toe gevangen gezet op beschuldiging van smokkel van een compleet schip. Met steekpenningen kwamen ze in het eerste district vrij, waarna ze een district verderop opnieuw gevangen werden gezet.”

Desondanks arriveerde de Brandaris uiteindelijk in Nederland, op een werf in Osingahuizen om precies te zijn. Daar werd de oorspronkelijke tweemaster omgebouwd tot driemaster. Uiteindelijk ging het vanuit Kampen groepen varen richting IJsselmeer en Waddeneilanden. De zoon van Giel, Nikki, nam het schip in 2007 over. Samen met de ook bekende Summertime en de Hester maakt de Brandaris onderdeel uit van de www.zeilvaartkampen.nl

De Brandaris is ruim 31 meter lang en tijdens dagtochten kunnen veertig mensen aan boord. Voor meerdaagse tochten is 26 het maximum vanwege het aantal slaapplaatsen. Aan boord zijn vijf vierpersoons hutten en drie tweepersoonshutten. Dat het schip nu in Genemuiden ligt, heeft ook te maken met een schipperswisseling. “Jaren terug heeft de Hester hier een winter gelegen. Sindsdien roepen mensen van alle kanten dat we weer terug moeten komen. Punt is echter dat de schipper meestal aan boord woont en die ligt liever in Kampen. Omdat we dit jaar een nieuwe schipper krijgen, was het nu wel mogelijk. Tegelijkertijd knappen we de binnenkant van het schip nu in Genemuiden op.”

Gepubliceerd door Erik Driessen
Van Dijk Containers 500