Al 20 jaar de nieuwssite voor Genemuiden!
29 maart 2024 t’ Olde Staduus
Agenda
Van Dijk Heftrucks (tijdelijk)

Veel belangstelling voor verhaal Hans Mateboer

Geplaatst op: 24 maart 2018

Ondanks de concurrentie van nogal wat andere evenementen, waarvan één zelfs onder het dak van dezelfde Overtoom, was de zaal met ruim zeventig bezoekers goed gevuld toen Hans Mateboer, telg uit een roemrucht Genemuider mattenmakersgeslacht, aftrapte voor zijn ‘lezing’ over zijn tijd als gezagvoerder op cruiseschepen van Disney en de Holland Amerika Lijn.

De aanwezigen kregen een goed beeld geschetst van het leven aan boord van zo’n luxe schip, waarbij Hans vooral aandacht schonk aan het leven van de bemanning. Werkdagen van elf uur en dat gedurende zeven dagen per week. Met dergelijke werktijden is de Holland Amerika Lijn nog duidelijk één van de beste werkgevers in de wereld van de passagiersvaart. Hans vertelde verhalen over zijn ervaringen met brand aan boord, met het moeten laten afzinken van een uitgebrand schip, maar ook over piraterij en ziekte aan boord. Duidelijk werd dat de kapitein bepaald niet degene is die aan het stuurwiel staat of op de brug commando’s roept. Een goed en stressbestendig manager zijn en beschikken over veel sociale vaardigheden, dat is wat vooral ook, naast gedegen vakkennis, van de kapitein wordt verwacht. Die vakkennis wordt vooral ook bijgehouden op het internationale trainingscentrum in Almere, waaraan Hans tegenwoordig, na zijn ‘varende periode’, is verbonden.

Prachtig waren vooral ook de verhalen waaruit duidelijk werd dat in de wereld van de cruises, wat een miljardenbusiness is ( een nieuw schip kost al snel meer en soms veel meer dan € 500.000.000,=) ook oog is voor de mens. De zaal was doodstil toen Hans vertelde hoe een voormalig piloot uit de tweede wereldoorlog, ooit neergeschoten boven het Skagerrak, die een tocht maakte om de plaatsen waar zijn kameraden begraven lagen te bezoeken, ook de plek mocht aandoen, waar ergens op de zeebodem, de stoffelijke resten van hen, die het vliegtuig niet hadden kunnen verlaten, rustten. Dat daarvoor een aantal honderden kilometers moest worden omgevaren en dat dat de maatschappij misschien € 10.000,= aan stookolie had gekost, was op dat moment minder van belang. Ook het verhaal hoe een jongetje, lijdend aan leukemie, met nog maar enkele maanden te leven, een onvergetelijke dag werd bezorgd, met een bezoek aan het schip, een tocht naar IJmuiden, begeleid door sleepboten en brandweerboten, en tenslotte een tochtje met de loodsboot buitengaats, vormde een hoogtepunt.

Om bijna tien uur werd de avond afgesloten door SCEG-voorzitter Harrie Rietman. Het feit dat deze keer de zaal voor het grootste deel werd bezet door plaatsgenoten die niet het ‘traditionele SCEG-publiek’ vormden, maakte het voor het organiserende SCEG extra de moeite waard.  In hun ogen vormde dit het bewijs dat deze organisatie er meer en meer in slaagt te worden wat ze graag wil zijn, namelijk een organisatie van en voor alle Genemuidenaren.

Gepubliceerd door Erik Driessen
Van Dijk Containers 500