Al 20 jaar de nieuwssite voor Genemuiden!
3 december 2024 t’ Olde Staduus
Agenda
Van Dijk Heftrucks (tijdelijk)

Hoe onderscheidend kan een website zijn

Geplaatst op: 5 september 2022

(Adv.) De gigantische concurrentie tussen webshops en andere bedrijven op internet geven consumenten veel keuze. Opvallen als bedrijf of merk is van groot belang om eruit te springen. De moeilijkheid zit hem in het vinden van positieve verschillen en het optimaal (online) uitbuiten ervan. Het onderscheidend vermogen moet op de website worden verwerkt. Daarnaast moet het onderdeel zijn van de kern van het bedrijf. Als je iets beweert, maar het niet kan waarmaken, doet het meer kwaad dan goed. Authenticiteit is dus van groot belang. De vraag is hoe kun je je onderscheiden? Ga je het zelf aanpakken of ga jij op zoek naar een webdesignbureau via Sortlist? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over onderscheid maken met jouw business!

Onderscheidend vermogen bepalen

Er zijn diverse manieren waarop bedrijven zich kunnen onderscheiden van hun concurrenten. De vraag is welke manier bij jou past. Om dit te bepalen is het goed om te kijken waar je je nu al in weet te onderscheiden. Er zijn een aantal manieren om je huidige onderscheidend vermogen te bepalen. Hier noemen we enkele manieren die je kunt gebruiken:

Stel vragen

Vraag het je klanten. De klanten die je al hebt kunnen aangeven waarom ze klant bij je zijn. Dit geeft haakjes voor het bepalen van je sterke punten. Die kun je als aanzet gebruiken voor het bepalen van jouw onderscheidend vermogen. Het is tenslotte belangrijk dat jouw onderscheidend vermogen aansluit bij de klantbehoefte. Als bijvangst krijg je ook inzicht in je verbeterpunten. Zo krijg je ge­lijk input voor het verder verbeteren van jouw diensten en producten. Reviewsites kunnen hiervoor ook als bron dienen.

Stelt ook vragen aan je medewerkers. Net als je klanten zijn je medewerkers goed op de hoogte van wat wel en niet goed gaat. Bovendien hebben zij contact met klanten, waardoor je ook op die manier klantfeedback kunt krijgen.

Wat doe je nu al goed? Er zullen ongetwijfeld aspecten zijn waar je als bedrijf goed in bent en wellicht al erkenning voor hebt gekregen. Die erkenning kan bijvoorbeeld bestaan uit keurmerken. Keurmerken zijn een kwaliteitswaarborg. Ze geven klanten vertrouwen en dat is online heel belangrijk.

Passie en motivatie

Bedenk waarom je begonnen bent met (werken bij) jouw bedrijf. Die passie kan juist het onderscheidend vermogen bevatten welke het verschil maakt. Bovendien is dat ongetwijfeld nog steeds deel van hoe jouw bedrijf opereert. Dit kan de basis vormen van je missie, welke je ook kunt gebruiken om je mee te onderscheiden.

Casestudies

Leer van succesverhalen uit andere branches. Door slim van zulke cases te profiteren, kun je binnen jouw branche succesvol(ler) worden. Bovendien hoef je dan niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden.

Mocht je er zelf niet uitkomen, dan kan je altijd nog een ontwerpbureau inschakelen om je branding helemaal in orde te maken. De designers kunnen namelijk een geweldige webshop rondom jouw merk bouwen. Probeer ook niet te veel vrij te geven over je eigen ideeën. Laat het brainstormen maar aan hun over!

Gepubliceerd door Bas Jansen
Van Dijk Containers 500