De geschiedenis, evolutie en toekomst van SEO
Geplaatst op: 17 januari 2024
(Adv.) Genemuiden is een relatief kleine stad met een bruisend ondernemersleven. Een groot deel van de ondernemers daar doet tegenwoordig veel aan online marketing. Bedrijven en particulieren nemen namelijk ook vaker producten en diensten online af en daarom moet je daar als slimme ondernemer op inspelen door hoog in de zoekmachines te komen.
SEO is een algemeen bekend begrip bij moderne ondernemingen. Met SEO wordt zoekmachineoptimalisatie bedoeld. Middels optimaliseringactiviteiten wordt getracht om met relevante trefwoorden zo hoog mogelijk in de zoekmachines te komen. Maar hoe zit het eigenlijk met de geschiedenis, evolutie en de toekomst van de SEO? In dit artikel gaan we dieper op die zaken in.
De beginjaren van SEO
Begin jaren 90’ werd het internet toegankelijk voor het grote publiek en websites schoten als paddenstoelen uit de grond. Natuurlijk had men dan zoekmachines nodig om al die websites gemakkelijk te vinden. Tijdens de beginjaren van SEO was het vrij eenvoudig om hoog in de zoekmachines te komen. Je moest simpelweg bepaalde zoektermen zoveel mogelijk op een pagina zetten en dan scoorde je bijzonder hoog.
Een zoekmachine als Google had dit al vrij snel door en ze ontwikkelden algoritmes, waardoor dit trucje niet meer werkte en je echt met relevante inhoud en goede content moest komen. Daarna hadden bedrijven ook externe professionals nodig die veel wisten van SEO en de complexiteit van de algoritmes, zoals Marketence.
Unieke content werd steeds relevanter
Niet veel later, rond 2011, werd het belang van unieke content een stuk relevanter. Als je bijvoorbeeld letterlijk content van andere websites kopieerde, dan scoorde je direct slechter in de zoekmachines. De algoritmes straften dit gedrag af. Goede content is origineel, boeiend, toegankelijk geschreven en voegt echt iets toe aan het wereldwijde web.
Daarnaast beloonden de zoekmachines ook teksten die waren voorzien van relevante afbeeldingen of video’s. Je maakte kortom meer kans om hoog te scoren wanneer de zoekwoorden op een natuurlijke manier in de teksten op je website werden verwerkt.
Meer zaken gingen een rol spelen
Naast relevante content kwamen er later nog andere zaken die een positieve, of juist negatieve, invloed op de algehele vindbaarheid van je website hadden. Denk bijvoorbeeld aan een trage website. Bezoekers haken sneller af wanneer je website traag laadt en daarom wordt dit door de algoritmes van grote zoekmachines afgestraft. Dit geldt ook voor onveilige websites of websites die niet geoptimaliseerd zijn voor de mobiele telefoon.
Hoe ziet de toekomst van SEO eruit?
In het AI-tijdperk, waarin we nu leven, is relevante en authentieke content belangrijker dan ooit. De kans is dan ook groot dat kwalitatieve en menselijk geschreven content voor de zoekmachines in de toekomst nog belangrijker wordt dan het nu al is. Daarnaast zijn er tegenwoordig ook nieuwe zoekmethoden die een belangrijke rol gaan spelen, denk aan Voice Search en Google Lens.
Gepubliceerd door Robert Jansema