De kleding op kantoor wordt steeds informeler
Geplaatst op: 28 maart 2024
(Adv.) Uit recent onderzoek is gebleken dat kantoorpersoneel er een steeds informeler kledingstijl op nahoudt. Deze trend kwam in een stroomversnelling door de corona pandemie. Steeds meer mensen werken deels thuis en als ze naar kantoor gaan dan komt vaak niet meer het nette pak of de typische kantoor outfit bij de dames uit de kast. Dat neemt natuurlijk niet weg dat nette kleding uit de gratie is. Integendeel. Veel mensen vinden het gelukkig nog steeds belangrijk om er goed uit te zien. Zeker bij bijzondere gelegenheden.
Belangrijke onderhandelingen met zakenrelaties
Bij een belangrijke zakelijke bespreking speelt correcte mannenmode nog altijd een belangrijke rol. JE wordt gewoon sneller serieus genomen als je er goed uitziet. Zeker als je buitenlandse zakenrelaties op bezoek hebt wordt er vreemd opgekeken als je de onderhandelingen ingaat in jeans en poloshirt. Of erger nog: een ongetwijfeld hippe trui, maar die echt meer geschikt is voor thuis op de bank. Natuurlijk zijn er verschillen tussen netjes en netjes. Een goed zittend pak is meestal wel voldoende. Je draagt geen smoking tijdens een zakenlunch. Zelfs de stropdas is vandaag niet altijd meer nodig, maar het weglaten daarvan is ook wel weer iets dat in Nederland sneller wordt geaccepteerd dan in sommige andere landen.
Wanneer ga je echt op chique?
Alleen bij zeer formele aangelegenheden zoals een chique zakendiner met zeer belangrijke gasten draag je een smoking of een mooi rokkostuum. Dit wordt vaak op de uitnodiging voor de bijeenkomst. Als die ‘black tie’ luidt dan dragen de heren een smoking. Is de dresscode ‘white tie’ dan doen we er nog een tandje bij en draagt de man een rokkostuum. Vooral dat laatste heeft niet iedereen in de kast hangen. Als het om een eenmalige gelegenheid gaat kun je overwegen om een kostuum te huren. Maar wil je echt goed voor de dag komen, dan schaf je je eigen kostuum aan. Wellicht komt er snel weer een mogelijkheid om het te dragen, zoals een huwelijk of andere feestelijke aangelegenheid. De dames passen zich uiteraard ook aan de voorgeschreven dresscode aan. Black tie betekent mantelpak, white tie is in het lang. Daarbij is het zaak de kleur af te stemmen met andere gasten zodat de kleding niet ’vloekt’. Ook is het goed te weten welke kleur de gastvrouw draagt. Die laat jij dan in de kast hangen.
Houd het heren pak in ere
Ook als ‘jasje dasje’ niet meer de norm is op kantoor, betekent dat nog niet dat je als man nooit meer een pak draagt. Bedenk dat de dames het zeker op prijs stellen als je goed gekleed gaat. Het is dus zeker geen overbodige luxe om een mooi pak met als het even kan minstens twee bijpassende overhemden in de kast te hebben hangen. Als je er zuinig op bent en het kostuum na het dragen laat stomen, dan kun je er jaren mee doen. Het is dus een prima investering.
Gepubliceerd door Robert Jansema