Cotap maakt relaties wegwijs in de toekomst
Geplaatst op: 10 september 2015
Tussen Havenplein, Tapijtmuseum en Cotap staan de komende tijd regelmatig borden die verwijzen naar ‘Living Tomorrow Experience’. Dat zijn evenementen waarop de Genemuider vloerenleverancier klanten de weg naar de zakelijke toekomst wijst. Maandag en donderdag waren de eerste bijeenkomsten.
“Dit is een bijzondere dag en hopelijk een onvergetelijke dag”, verwelkomde Cotap-directeur Klaas Bakker zijn gasten in het Tapijtmuseum. Zonder geschiedenis immers geen toekomst. Bakker vertelde de aanwezigen over het opmerkelijke ondernemersverleden van Genemuiden. “Ooit waren vijftig bedrijven actief in de kokosindustrie, daarna hielden circa 25 ondernemingen zich bezig met kamerbreed tapijt en momenteel zijn er nog maar een handvol bedrijven die tapijt produceren”, aldus Bakker.
Maar bij die bedrijven rolt wel jaarlijks circa 150 miljoen vierkante meter tapijt van de machines. “Terwijl de Nederlandse vraag slechts 7,5 miljoen vierkante meter is. Hier wordt dus twintig keer de Nederlandse vraag geproduceerd”, legde Bakker uit. Cotap hoort overigens niet bij die producenten. Die keuze uit nood van 45 jaar geleden bleek uiteindelijk een gouden greep. “De tweede generatie Bakkers besloot niet te investeren in tuftmachines. Zo rolden wij de tussenhandel in en juist daarin groeiden wij uit tot een toonaangevende speler op de Nederlandse markt.”
Bakker, zelf derde generatie, wees erop dat de Genemuider ondernemers vroeger vooral zaken deden met winkeliers, en nu ook aan tafel zitten met pakweg FIFA en grote autoconcerns. Ooit begon het met respectievelijk biezen, kokos, tapijt en de vraag is wat volgende generaties op de vloer leggen? “Dat toont de wisselende vraag naar vloer producten én de veranderende klantgroepen aan. Genemuider ondernemers konden daar altijd op inspelen. Bij Cotap zijn we er echter van overtuigd dat we nu aan de vooravond staan van de grootste kentering die de retailbranche ooit heeft doorgemaakt. En wij willen onze klanten helpen om daarop voorbereid te zijn en toekomstbestendig te maken.”
Living Tomorrow
Vandaar dat na het bezoek aan het Tapijtmuseum de ‘Living Tomorrow Experience’ op het programma stond. Bezoekers genoten eerst van een uitstekend diner, waarna een film de veranderingen op de markt duidelijk maakte. Voor de aankoop van tapijt of parket gaan mensen niet langer in eerste instantie naar een winkel. Ze zien een merknaam in bijvoorbeeld een reclame in een bushok en openen thuis een zoekprogramma als Google. Dan bezoeken ze de website van een vloerenspecialist, maken via internet een afspraak, zitten een dag later in de winkel en weer een dag later is de vloer gelegd.
Groot winkelbedrijven en doe-het-zelfzaken zijn uitgerust voor die snelle acties, de speciaalzaken vaak niet. Terwijl die snelheid volgens Cotap wel de sleutel tot succes is, buiten het leveren van de juiste kwaliteit en veel service. “Daarom hebben wij geïnvesteerd in slimme technologie om dat ook voor detaillisten mogelijk te maken. Cotap beschikt nu over een nieuw warehouse, het logistieke apparaat en moderne technologie om uw orders snel te verwerken. Op maat van uw klanten, met service als randvoorwaarde”, aldus commercieel directeur Hans van den Berg.
Cotap heeft daarvoor slimme digitale tools ontwikkeld. Samen zorgen ze dat klanten goed vindbaar zijn op internet, hun winkel laten aansluiten op de wensen van de markt, goed opgeleide medewerkers hebben en altijd kunnen terugvallen op de best denkbare service van Cotap. “Dan zijn wij ervan overtuigd dat er volop kansen zijn voor de echte vloerenspecialisten. Die beschikken al over kennis en verkopen kwaliteit en die koppelen ze nu aan de snelheid van de landelijke ketens.”
De relaties van Cotap bekeken na afloop van de film de prachtig verbouwde Experience ruimte van Cotap, waarin de digitale tools op alle mogelijke manieren zichtbaar zijn. Ook konden ze een groot aantal nieuwe kwaliteiten tapijt, vinyl, pvc stroken, parket, laminaat en matten bekijken. De komende weken volgen nog twaalf soortgelijke dealerdagen en hoopt Cotap meer dan duizend relaties naar Genemuiden te halen. De Dealerdagen maken onderdeel uit van het 75-jarig jubileum van het Genemuider bedrijf. Andere festiviteiten zijn onder meer de familiedag op 19 september en de komst van een kunstwerk op de rotonde bij de entree van Genemuiden.
Gepubliceerd door Erik Driessen