Al 15 jaar de nieuwssite voor Genemuiden!
30 november 2020 t’ Olde Staduus
Agenda
Van Dijk Heftrucks (tijdelijk)

Zorgen over toename luchtverkeer

Geplaatst op: 12 juli 2017

De stilte in Zwartsluis, Belt-Schutsloot, Hasselt en Genemuiden is vanaf april 2019 voorgoed verleden tijd. Dat is althans de grote vrees van Matthijs de Graaf uit Zwartsluis. De uitbreiding van Lelystad Airport heeft namelijk directe gevolgen voor Overijssel. Het probleem is dat de Boeings over grote afstanden zeer laag moeten vliegen om onder het luchtruim van Schiphol te blijven.

Matthijs de Graaf volgt de ontwikkelingen al enkele maanden op de voet en wil de bewustwording bij de inwoners in de Kop van Overijssel vergroten. “Gelukkig wordt het vandaag landelijk uitgemeten in de pers, want weinig mensen beseffen wat er letterlijk boven ons hoofd hangt. De overheid lijkt er geen belang bij te hebben om de burgers goed te informeren, dus is het onze taak als burgers om die handschoen op te pakken.”

De Graaf bezocht dinsdag een informatieavond van burgerinitiatief HoogOverijssel voor de inwoners van Stadshagen. Die waren onaangenaam verrast door de gepresenteerde feiten, volgens De Graaf. “Die feiten zijn niet alleen schokkend voor Stadshagen, maar ook voor de Kop van Overijssel. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te beseffen dat de impact op mens, natuur, toerisme en recreatie groot zijn.

“Vanuit het noorden komen Boeings op 1800 meter aanvliegen en boven de Beulaker wordt de daling ingezet naar 900 meter. Vanuit het zuiden en oosten passeren ze Stadshagen en vliegen langs de zuidzijde van Zwartsluis, Hasselt en Genemuiden. Bij een westenwind betekent ook die route lawaai voor inwoners van Zwartewaterland.”

Er wordt gevlogen van ’s ochtends 06:00 uur tot ’s avonds 23:00 uur. “Maar gisteren bleek dat de dagelijkse piek aan vliegbewegingen hoofdzakelijk in de vroege ochtend en de late avond ligt. “Met meer dan 60 decibel per vliegtuig wordt slapen met de ramen open een melancholisch genot uit het verleden. We wonen in een prachtig en uniek natuur- en stiltegebied. Dit is een slecht besluit waarbij de overheid tegen het advies van luchtvaartexperts in is gegaan, nalatig is geweest en niet zorgvuldig om is gegaan met de belangen van burgers.”

Daarom gloort er toch nog een beetje hoop, wat De Graaf betreft. Burgerinitiatief Hoogoverijssel heeft een Stichting in het leven geroepen. Experts op verschillende gebieden voeden de Stichting om een bodemprocedure tegen de Staat der Nederlanden te starten. Het enige juridische middel dat nog rest. “Een ander middel zijn wij: burgers. Laten we een tweede Groningen voorkomen. Kom daarom in actie. Dat kan via de website van burgerinitiatief Hoogoverijssel: www.hoogoverijssel.nl.

Gepubliceerd door Erik Driessen

5 thoughts on “Zorgen over toename luchtverkeer

  1. JJ schreef:

    Gaat toch gewoon door. Verzet tegen Schiphol heeft echt geen zin. Velen zijn u voorgegaan zonder succes. Als Lelystad wel een groot succes wordt, dan blijft het ook niet bij die 45.000. Dat zie je wel aan Schiphol. 500.000 is straks ook niet meer heilig. Gewoon een kwestie van nieuwe (eenzijdige) “afspraken” maken.

  2. KB schreef:

    Inderdaad, dat vliegveld komt er. Dat komt ook mede, omdat vliegen betrekkelijk goedkoop is. Voor een paar honderd euro een dag of 10 naar Spanje bevordert het vliegverkeer. Het is wel een luxeprobleem, waar we met z’n allen de lusten, maar ook de lasten moeten dragen. De bal ligt niet bij de overheid, maar bij de burgers die willen vliegen en overal wonen mensen. Die dingen moeten wel ergens overheen en de motoren afzetten en zweven is ook geen optie.

  3. Cor schreef:

    Aanvlieg routes wijzigen is de oplossing vanaf IJsselmeer is ook een oplossing, het vliegveld komt er wel, maar de hoogte wijzigen ….

  4. Erik schreef:

    Vind ik toch vrij veel herald…elke tien minuten 1

  5. Herrald Kolk schreef:

    Dat vliegveld dat komt er gewoon, hoe dan ook. De aanvliegroutes veranderen geeft ook geen oplossing want ze moeten toch een keer dalen of opstijgen. En als het een poosje zo is dan zijn we er met z’n allen aangewend. Aan de andere kant, we willen met z’n allen natuurlijk wel graag naar verre oorden……met het vliegtuig, tja, daar heb je vliegtuigen en een vliegveld voor nodig. Het gaat om 50000 vliegbewegingen per jaar heb ik begrepen. als je dat allemaal terugrekend kom je op drie vluchten per uur gemiddeld. Beetje afronden naar boven dan kom je op zes per uur. Voor Teuge is het wel een probleem.

Comments are closed.

Van Dijk Containers 500