Al 15 jaar de nieuwssite voor Genemuiden!
30 oktober 2020 t’ Olde Staduus
Agenda
Van Dijk Heftrucks (tijdelijk)

Bewoners Tagweg willen van de verkeersdrempels af

Geplaatst op: 25 juni 2020

Bewoners van de Tagweg willen dat de gemeente de onlangs geplaatste verkeersdrempels weghaalt en vervangt door betonblokken. Ook vinden ze dat het doorgaande vrachtverkeer uit de wijk moet. Daarvoor zou een prima alternatieve route zijn via de Matenweg, Sanssenhekkenweg en Greenteweg. Voorlopige tussenoplossing zou volgens de bewoners eenrichtingsverkeer voor vrachtwagens zijn. 

Dat is ‘de oplossing’ die Jan Smit donderdag per brief op het stadhuis heeft afgeleverd. De brief heeft hij voorzien van een handtekeningenactie die maar liefst 82 bewoners van de Tagweg en zijwegen hebben ondertekend. “Op een enkeling na staat de hele buurt achter dit plan”, zegt Smit.

Hij is een van de bewoners die onlangs werden overvallen door de komst van de verkeersdrempels. Volgens wethouder Harrie Rietman halen die de snelheid uit het verkeer en is dat plan overlegd met werkgroep de Juiste Weg. “Maar ze veroorzaken een enorme geluidsoverlast en zware trillingen. Kinderen worden er wakker van. Bovendien lossen ze niets op: er wordt nog steeds hard gereden, want voor vrachtwagens vormen ze nauwelijks een obstakel”, zegt Smit.

Rietman nam na klachten al aanvullende maatregelen. Het is nog duidelijker geworden dat de Tagweg een 30 kilometerzone is en de gemeente houdt verkeerstellingen. Volgens Smit en medebewoners zijn er nu veel transportbewegingen van vrachtwagens. “Op een dag telden we er 230. En elke keer gaan die wagens over die vier drempels heen. Niet elke dag zijn er zoveel vrachtwagens, maar wel regelmatig.”

Die zorgen voor onveilige situaties, terwijl een andere route volgens de bewoners eenvoudig is. Ze pleiten in ieder geval voor eenrichtingsverkeer voor vrachtverkeer, zodat het aantal vrachtwagens al de helft minder is. “Die drempels zijn ook nog eens hartstikke gevaarlijk voor fietsers. Kinderen komen er amper overheen, laat staan mensen in invalidenwagens. Die vliegen bijna uit die wagens”, zegt Smit, die navraag heeft gedaan naar de kosten voor betonblokken. Die kosten 130 euro per stuk inclusief plaatsing.

De Tagweg is al jarenlang onderwerp van discussie, omdat de gemeente en de OCG er over bakkeleien. “Zwartewaterland verwijst steeds naar Heutink. Die moet de weg overdragen aan de gemeente, maar moet daarvoor eerst de weg aanpassen, vindt de gemeente. De constructie is niet berekend op het huidige verkeer. Uiteindelijk is de gemeente misschien geen eigenaar, maar wettelijk wel verantwoordelijk voor de veiligheid. Zwartewaterland moet haar verantwoordelijkheid nemen”, aldus Smit. Volgens hem bederft de situatie nu het woonplezier van veel bewoners.

Wethouder Rietman is verrast door de brief uit de buurt, omdat de verkeersdrempels in overleg met de werkgroep van wijkbewoners zijn neergelegd. “Het gaat mij om de veiligheid op de weg, maar die drempels zijn voor mij niet heilig. Als niemand ze wil, moeten we er naar kijken. We staan open voor alle suggesties”, zegt Rietman, die dan wel graag duidelijkheid wil over wie namens de straat de gesprekspartner voor de gemeente is. Hij noemt 82 bewoners die de actie ondertekenden wel ‘een substantieel deel van de buurt’.

De alternatieve route over onder meer de Matenweg is volgens Rietman niet mogelijk. “Die route is op een aantal punten te smal. Daarom is eenrichtingsverkeer ook geen optie. Maar ook wat dit betreft: alle suggesties zijn welkom, dan kijken we er naar.”

Gepubliceerd door Erik Driessen

5 thoughts on “Bewoners Tagweg willen van de verkeersdrempels af

  1. K. Beens schreef:

    Willem heeft de keutel bij het schone eind. Oplossing lag/ligt voor de hand. Verwijder de dijk rondom Tag en maak hiervan een rondweg met uit- en invalswegen. Is naar mijn mening in het verleden al eens geopperd. Maar de wijze heren van de gemeente hebben hier niets mee gedaan. Ook moeten ze eens denken aan hun zorgplicht.

  2. J van Dijk schreef:

    Alternatieve route volgens Rietman niet mogelijk,
    Waar een wil is! Is een weg!
    Als we naar de toekomst kijken zal het probleem niet kleiner worden maar groter.
    Omdat de wijk nog niet volgebouwd is tot aan de rotonde, zal de hoofdweg steeds meer zijwegjes krijgen,
    Dus laten we stoppen met oneindig investeren in de oude weg, en laat de gemeente eens pot met geld realiseren voor een mooie omweg, waar de vrachtwagens probleemloos langs kunnen rijden,
    Die blij Tagbewoners blij! Probleem voorbij.

  3. S. Brouwer schreef:

    Dit zijn de gevolgen van werken met een bouwontwikkelaar met GEEN verstand van infra.
    Laat dit een goede les zijn voor Gemeente Zwartewaterland.

  4. Lars Brouwer schreef:

    Jammer dat de voorgaande correspondentie verdwenen is. Vond het wel amusant.

  5. Willem Beens schreef:

    Er had in de planfase kritischer naar de plannen gekeken moeten worden door de gemeente. Bij nieuwebouw plannen lijkt het mij handig om een duurzame, toekomstbestendige wijk te ontwikkelen. Dit betekend dat een drukke weg aan de buitenkant van een wijk wordt aangelegd, er eventueel een geluidswal aangelegd wordt etc. Dan kunnen de bedrijven gewoon hun werk blijven uitvoeren en kunnen bewoners veilig en hindervrij wonen. Ook het aandeel gras, bomen en beplanting is schrikbarend laag in de nieuwe wijk “wonen tussen water en groen”….
    En dat terwijl alle andere nederlandse gemeente druk bezig zijn, om de wijken te vergroenen tegen hittestress en wateroverlast.

    Voor nu ligt de oplossing in het aanbrengen van de asfaltdeklaag (kies het juiste type asfalt) zodat het geluid flink gereduceerd zal worden. Leg brede rode fietsstroken aan de beide kanten van de weg aan en maak optisch een zeer smalle rijbaan, dit verminderd de snelheid. Leg daarnaast nog een paar slingers in de rijbaan in plaats van drempels en je hebt ook geen last van stuiterende/rammelende lege vrachtwagentrailers, terwijl ze wel met lage snelheid door de slingers moeten

Comments are closed.

Van Dijk Containers 500